Hoe kan je iets onthouden?

Ik weet dat er via neuronen informatie naar je hersenen gaat en weer terug naar bijvoorbeeld je spiercellen. Maar hoe kan je nu iets onthouden? Hoe weet je bijvoorbeeld dat 6 x 3 18 is? Dan heb je toch geen sensorische zenuwcellen en sowieso geen motorische zenuwcellen nodig? En waar en hoe is dat opgeslagen?

Ik moet dit binnenkort aan iemand uitleggen, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe minder ik er van snap. Waarom weet mijn zus bijvoorbeeld altijd en overal de weg, ook als ze er nog nooit geweest is. En verdwaal ik altijd. Hoe goed ik ook oplet en zo goed mogelijk de weg probeert te onthouden. Het is geen gebrek aan interesse want ik wil het heel graag weten..

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Korte antwoord: We vormen nieuwe herinneringen door een netwerk te maken tussen een aantal zenuwcellen. Als we die herinneringen op willen halen, worden die netwerken weer geactiveerd.

Lang antwoord:
Herinneringen worden niet op één plaats in het brein opgeslagen. Laten we eens kijken naar 'een lekkere appel'. De herinnering aan de kleur van die lekkere appel komt uit de visuele cortex, de herinnering aan het knappende geluid van de beet komt uit het auditieve deel van je brein, en zo kan je doorgaan.

Als we iets meemaken, koppelen we dat aan andere herinneringen. Als je een rode appel ziet, koppel je dat aan de herinnering aan die prachtige rode appel die zo lekker was. Als vervolgens blijkt dat deze rode appel niet zo lekker is als die appel van vroeger, zorgt je brein ervoor dat je onthoudt dat niet alle rode appels zo lekker zijn. De hippocampus speelt hier een hele belangrijke rol. Deze zorgt ervoor dat de verbindingen tussen de 'herinnering neuronen' worden gemaakt en onderhouden. Ook haalt de hippocampus de herinnering van smaak, geur, kleur, structuur en alles van de appel weer bij elkaar, zodat je weer herinnert hoe die lekkere appel van vroeger was.

Als je iets langer wilt onthouden dan één dag, dan denk je er langer aan. Dit betekent dat de neuronen die met die herinnering te maken hebben, langer of vaker worden geactiveerd, wat ervoor zorgt dat de verbindingen sterker worden. Als je moeite hebt met namen onthouden, zou je dat kunnen opvangen door de naam zo vaak mogelijk te noemen en in jezelf te zeggen terwijl je naar de persoon in kwestie kijkt. Zo koppel je de herinnering van het gezicht aan de klanken van de naam. Of om een andere situatie te gebruiken: Ik kan me nog steeds herinneren dat ik vroeger een drinkbeker had met ballonnen erop getekend. Die gebruikte ik elke dag, en ik keek er meer dan eens naar voordat ik eruit dronk. De verbindingen tussen de neuronen die met dit beeld te maken hebben, zijn zo goed gebleven omdat ik ze zo vaak gebruikte.

Bepaalde gebeurtenissen onthoud je meteen je hele leven. Die gebeurtenissen hebben op zo'n manier je neuronen geactiveerd dat de wegen ertussen meteen goed zijn. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat er vlak voor onze auto een ongeluk gebeurde. Dit is niet vaker voorgekomen, dus de verbindingen tussen de neuronen die hiermee te maken hadden zijn meteen flink ingesleten.

De bronnen hieronder zijn in het Engels. drie delen,in de tweede en derde bron staan de artikelen onderaan de pagina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je iets wilt onthouden, is het belangrijk het te herhalen. Daar is het hele onderwijs op gebaseerd. De stof moet beklijven, zeg je dan.

Je hebt in je hersenen simpel gezegd allerlei systemen met elk hun eigen kennis. Leer je Franse woordjes, dan komen die in het Franse systeem en als je in Frankrijk bent, wordt dat geactiveerd.

Aanleg speelt ook een belangrijke rol. Heb je richtinggevoel, een talenknobbel of ben je een rekenwonder, dan zal je op dat gebied uitblinken.

Dan is de ontwikkeling van beide hersenhelften ook bepalend om iets te onthouden: links is meer actief in verbale geheugentaken en rechts in ruimtelijke geheugentaken.

Het is een heel ingenieus en ingewikkeld proces dat niet in een paar woorden is uit te leggen. Hopelijk heeft dit je een klein beetje geholpen.