Hoe snel kunnen bacteriën 'lopen'? en Hebben zij 'zintuigen' om richting te zoeken?

Of zijn bacterien heel passief en delen zichzelf alleen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Reddie
11 jaar geleden
Behalve de genoemde zweepstaart kunnen bacterien zich ook bewegen door hun inwendige cytoskelet, wat uit actine vezels bestaat (net als bij ons).
Door vormverandering kunne ze zich voortbewegen.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende bacterieën en een inherent gedrag is aan een specifiek soort gekoppeld.
Laten we eens de bacterie Pseudomonas nemen. De bacterie die verantwoordelijk is voor longinfecties. Dit is een bacterie die een soort biofilm vormt. D.w.z. dat zij een laag vormen die zich vasthecht op de longen. Voor de vorming van zo'n laag, moeten ze hun zwemmende vorm opgeven en zich aan een vast oppervlak vasthechten.
Op het moment dat zij zich hechten, veranderen zij van gedrag.Ze worden bewegelijk met behulp van hun 'pili', een soort tentakels. De meeste schuiven op hun 'buik' recht vooruit, maar een deel richt zich op en gaat aan de wandel. Welke richting is willekeurig.
Onderzoekers zien dit als een soort lokale verkenning. Zij halen een behoorlijk tempo, want wandelen gaat nu eenmaal sneller dan schuiven, maar ze gaan alle kanten op. Wanneer ze zich delen, blijft een dochtercelletje op haar plaats, de andere gaat op verkenning.
Uiteindelijk rangschikken ze zich lepeltje-lepeltje tegen elkaar en vormen zo een ondoordringbare laag. Antibiotica hebben er vaak geen vat op of maar weinig. Pseudomonas veroorzaakt dus infecties die dodelijk kunnen zijn voor mensen et taaislijmziekte.

Staafvormige bacterieën bewgen zich voort met een soort zweepstaart. Deze staarten kunnen twintig micrometer lang zijn. Sommige bacterieën kunnen zich met een snelheid van 50 keer hun eigen lengte per seconde voortbewegen, zoals de soort die verantwoordelijk is voor cholera. Die is hiervan een voorbeeld.

Amerikanen hebben aangetoond hoe snel darmbacterieën kunnen zijn door de ingewanden van een pasgeboren zebravisje te filmen. Ze brachten de bacterie anaal in bij het visje en een halve dag daarna doken ze al op bij de maag. Deze bacterieën bleken een topsnelheid te halen van 12 lichaamlengtes per seconde, ofwel 8,6 cm. per uur.
Zo snel zwemmen ze echter niet continu; veel bacteriën waren aangemeerd op stukjes voedsel, op brokjes slijm en op dode darmcellen. Zo zorgen de micro organismen ervoor dat ze niet naar buiten spoelen, wordt aangenomen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Bacteriën hebben geen zintuigen maar communiceren met elkaar via moleculaire, chemische of mechanische wijze.
Als een individuele bacterie een nuttig pad vindt, let deze niet op signalen van anderen. Komt hij echter een minder gunstig pad tegen, dan zal hij raad vragen aan andere cellen. Elke cel volgt dezelfde strategie, waardoor de groep
als geheel met vallen en opstaan een weg vindt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bacteriën kunnen niet lopen, ze hebben geen voetjes. Maar sommige kunnen wel bewegen, en andere weer niet.
De bacteriën die kunnen bewegen hebben een 'Flagellum' een soort zweep/staart waarmee ze kunnen 'zwemmen'.
Sommige hebben zelfs een aantal flagella. Andere hebben dat allemaal niet en zijn afhankelijk van bijv. stroming of wind.

Hoe snel ze gaan? Ca. 2 tot 100 micron per seconde.
Een micron is een miljoenste meter, dus reken zelf maar uit traag dat eigenlijk is.