Is dit diertje met een bruine kop en een stukje blauw in zijn vleugel een Vink?

Ik heb zojuist een vogel gespot vanuit mijn zolderslaapkamer en heb er gauw een foto van gemaakt.
Hij is niet heel goed gelukt de foto, aangezien het beestje ook zo weer weg vloog.
Zijn kopje bewoog hij, maar volgens mij was het kopje geheel bruin.
Toen ik hem in een andere positie zag was de staart nogal lang met zwart en wit.
(Zie afbeelding)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kenmerk van een vink is juist dat-ie blauw op zijn koppetje heeft. Of eigenlijk z'n hoofddoek zeg maar.

Het beste antwoord

Het ziet er meer uit als een (Vlaamse) gaai.
Plaatje bij antwoord
bamibal
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Precies, +
Poet
9 jaar geleden
+ juist.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Overduidelijk ! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
inderdaad een Vlaamse Gaai, geen enkele twijfel
gisteren zaten er vijf van op een rij in m'n tuin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker. Een jonkie zo te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jonge vlaamse gaaien kan je alleen onderscheiden aan het aantal zwarte dwarsbandjes in de blauwe veren. Dat lijkt me op deze foto geen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ging een beetje af op het pluizige ; mijn vriendin heeft een jonge vlaamse gaai in de tuin, en die ziet er precies zo uit. Ook een beetje fluffy nog. Vandaar. Geen veertjes geteld ;-)
Maar inderdaad, de foto is ook niet helemaal haarscherp. Vandaar : zo te zien .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik vraag me af hoeveel "jonkies" er half oktober nog rond vliegen. Hebben die inmiddels niet allemaal een volwassen uiterlijk ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, vorige week nog steeds niet helemaal nee. Nog steeds wat pluizig., Wel zo goed als normaal formaat. Zal deze week weer eens kijken. Hij hopt nog altijd voortdurend door de tuin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat duurt langer als ik dacht !
Weer wat geleerd :-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Oze, soms besluiten vogels tot een tweede leg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja precies, had ik al vermeld dat hij niet haarscherp is.
Ik had hem en op de verkeerde instellingen staan en van veraf door een raam heen en snel. Dus tja idd.
Ik zie niks pluizig eraan? Kan misschien de resolutie zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen al aan de grootte van de poten ten opzichte van de buis waar hij op zit, kan je al zien dat het geen kleine (vink), maar een grotere vogel moet zijn. Het antwoord is correct, en tevens goed zichtbaar aan het blauw, zwart en wit in de vleugel.
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke1, heel wat vogels hebben meer dan één broedsel per seizoen. Duiven, merels, vinkachtigen mussen enz. Ik heb een groenling in de volière gehad die 4 broedsels had. De laatste was uiteraard gedoemd om te mislukken. Het zijn de trekvogels (vooral insecteneters), die hier laat aankomen en nu reeds vertrokken zijn die maar één broedsel hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat pluizige ligt denk ik meer aan de kwaliteit van de foto. Vlaamse gaaien broeden, net als alle kraaiachtigen in Nederland, per jaar maar één keer. Dat doen ze in het voorjaar en de jongen die dit jaar geboren zijn hebben nu allemaal een strak, niet pluizig verenpak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Hij is inderdaad niet pluizig zoals iemand anders al gezegd heeft.