Hoe houd je de verschillende wikkesoorten uit elkaar?

Voor school moet ik een heleboel plantjes leren, maar ik kan de Voederwikke, Vogelwikke, en Heggewikke maar niet uit elkaar houden. Iemand een goede tip/ezelsbruggetje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Voederwikke, Vicia sativa subsp. sativa: geveerd blad, omgekeerd eivormig tot langwerpig, 8-16 deelblaadjes; Aan de top bevindt zich een al dan niet vertakte rank. De steunblaadjes kunnen getand zijn en zijn voorzien van een donkere vlek.
De voederwikke draagt een 3-8 cm lange, meestal zacht behaarde peul die bij rijpheid bruin tot geelbruin is. De peul bevat vier tot twaalf geel- of kastanjebruine zaden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vicia_sativa

Onderscheid met Diagnostische kenmerken t.o.v. Vicia sepium, heggewikke:
Blaadjes donker groen, in of boven het midden het breedst. Plant zonder uitlopers. Kelktanden bijna gelijk, weinig korter tot iets langer dan de buis. Bloemen alleenstaand of 2-4 bijeen in de bladoksels, blauwpaars met donker paarse zwaarden of roodpaars. Vrucht 3-8 cm lang, met 4-12 zaden.
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&id=2799&menuentry=soorten

Vogelwikke, Vicia cracca: makkelijk te herkennen aan de bloeiwijze, trosjes van 10-30 bloemetjes. Vrucht: onbehaarde peul van 1-2,5 cm lang. Denk maar aan vogelzwermen, en zwermen bloemen - dan hoef je die al niet meer echt te onthouden en gaat het alleen nog om het onderscheid tussen voeder- en heggenwikke.

Heggenwikke, Vicia sepium
Diagnostische kenmerken t.o.v. Vicia sativa:
Blaadjes helder groen, onder het midden het breedst. Plant met kruipende wortelstok, met uitlopers. Kelktanden zeer ongelijk, de bovenste veel korter dan de buis. Bloemen meestal in korte, 2-6-bloemige trossen, blauwachtig- tot vuil blauwpaars, met paars gestreepte vlag, zelden wit. Vrucht 1,75-3,5 cm lang, met 3-6 zaden.
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&id=2802&menuentry=soorten

Dus:zie je een wikke met een trosvormige bleiwijze, dan is het vogelwikke.
Zie je een wikke die lichtgroen is, met (meestal trosjes) bloemen met paarsgestreepte en ongelijke kelktanden, dan is dat waarschijnlijk heggenwikke.
Een donkergroene wikke met alleenstaande of okselstandige bloemen met roodpaarse tot donkerpaarse zwaarden en gelijke kelktanden is een voederwikke.