Is er een snelheid aanwezig in denken?

Oftewel: Kan je langzaam of snel denken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (13)

Ja, maar het ligt vooral aan de pauzes die je tussendoor neemt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik wel. Als er bijvoorbeeld een grap/mop verteld wordt heeft niet iedereen dat op hetzelfde moment de clou door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken gaat tijdloos... zoals een eruptie van een vulkaan, niet zo´n grote bedoel ik dan maar zo´n kleintjes.... Blub en daar is er weer een... zo gaat dat
denken is niet persoonlijk, het is persoonlijk te ervaren, maar het is niet persoonlijk... Net zoals de wind door je haren, iedereen maakt dat mee als je in de wind staat... zo ook met denken...

tijdloos en sneller dan het licht...

Nadenken is heel anders... dat kost wel tijd... en heel veel ook.. en energie kost dat... denken kost ook geen energie, nadenken weer wel...

Toegevoegd op 18-05-2009 11:37:27
Denken gaat voor iedereen even snel overigens, omdat het niet persoonlijk is, maar dat zei ik al...

Niemand heeft overigens ooit een persoonlijke gedachte gehad... (wel even onthouden het verschil van denken en nadenken)
En wie denkt wel ooit een exclusief persoonlijke gedachte heeft gehad, dan wil ik die persoon uitnodigen om die hier te laten zien/horen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van niet. Het heeft te maken met je reactie snelheid. Hoe hoger hoe beter je kan denken. Hoe trager hoe minder goed je kan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is "denken" niets meer of minder dan het doorgeven van energie van de ene neurotransmitter naar de andere. Die snelheid is volgens mij constant.

Maar of iemand sneller op bepaalde gedachten komt zal afhangen van factoren zoals IQ, ervaring, leergierigheid etc.

Je kan je hersenen trainen door bepaalde gebieden te stimuleren (o.a. door Braintraining te spelen, veel te puzzelen etc). Daardoor zie je sneller bepaalde samenhang tussen dingen en zullen je hersenen sneller worden op het gebied van bijvoorbeeld rekenen of taal.

Snel associaties kunnen leggen, adrem zijn en snel kunnen rekenen worden vaak gezien als "snel denken", maar uiteindelijk is dat ook gewoon het resultaat van een goed ontwikkeld deel van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de snelheid van denken van de mens vergelijkbaar is als die met een snelle internet verbinding. En dit dan voornamelijk, omdat het denkproces van de mens veel complexer is dan de bits en bytes van de computer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er nog niet uit. Denk nog even verder...wees geduldig mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je de informatie al hebt dan kan het heel snel gaan.
Het denken kan ook een proces zijn dat mede afhankelijk is van de informatie die beschikbaar komt.
Er is hierin training mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken veel mensen die ontzettend snel kunnen denken...

Daar ben ik wel van onder de indruk vaak...

Vaak is alleen het resultaat dan niet zo best, maar ja, zolang ze dat zelf niet door hebben is het niet zo erg. Voor hen dan.

En vaak is het ook zo dat mensen heel erg snel rationeel kunnen denken. Een hoog IQ, veel verbanden snel kunnen zien. Dat is wel heel knap.

Alleen de menselijke betekenis van die verbanden is dan weer vers twee. Dus wat het nou eigenlijk echt voor je betekent, wat het je doet, al die feiten uit de 'werkelijkheid' (als die al bestaat zonder direct interpretaties te geven).

Daar komen ze dan weer niet zo snel, of helemaal niet uit. Sommigen begrijpen dit punt niet eens:)
(geintje hoor, bashen overbodig)

Ik denk dat snelheid in denken niet zo belangrijk is, kwaliteit wel. Maar die kwaliteit is weer zo subjectief....
Mijn brein heeft even niet zo snel een eindoordeel. If Any.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er twee varianten van denken zijn.

--Manier1--
Stel je gaat een probleem oplossen. Dan ga je dus systematisch bedenken hoe je tot het gewenste resultaat kan komen.
In zo'n geval ga je dan je opgeslagen kennis/ervaringen toepassen op het probleem. Je bent letterlijk bezig met denken. Deze vorm van denken gaat stap voor stap. Zo van "als ik dit nou zus doe dan gaat dat zo."
Deze vorm van denken is denk ik niet tijdsloos.

--Manier 2--
Dit is als je in een keer een probleem doorziet of iets bedenkt. Dit is vaak zo'n eureka moment. Je ziet bv iets wat je nog nooit eerder hebt gezien en je doorziet in een klap hoe de vork in de steel zit.
Deze vorm van denken is volgens mij tijdsloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zit wel verschil in. Bij mij tenminste, als ik vrij vermoeid ben, dan zijn mijn harses vaak niet vooruit te branden, dan kan ik een zin lezen zonder dat er iets van de inhoud tot me doordringt, terwijl als ik gewoon lekker wakker ben het geen probleem is de informatie te verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Denken is de overdracht van informatie en combineren van verschillende zenuw- en hersencellen. De complexiteit van de te verwerken informatie heeft, afhankelijk van de knooppunten het zenuwnetwerk, een verschillende verwerkingssnelheid.
Ook de kwaliteit van het netwerk heeft invloed op de verwerkingssnelheid.

Deels is dit aangeboren, deels is dit door te training en levenswijze te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coole vraag! Daar heb ik ook al een tijdje over nagedacht.

Als je een oplossing op een probleem bedenk (neem als voorbeeld een rekensom), dan kom je tot die oplossing met een aantal stappen. Al deze stappen passeren je hoofd in de vorm van taal. Je denkt namelijk in woorden. Dan vraag ik me altijd af, iemand die snel praat, praat die ook snel "in zijn hoofd"? Ik ben er namelijk van overtuigd dat de beperking in snelheid van denken daar gevonden kan worden. We kunnen namelijk niet anders denken dan in onze eigen spreektaal, wat gezien onze hersencapaciteit vrij langzaam is.

Extragratis bonusvraag:

Ik denk nu in het Nederlands. Als ik emigreer naar Frankrijk en ik begin steeds beter Frans te praten, ga ik dan na verloop van tijd ook "Frans denken"? En zo ja, wanneer zou dat gebeuren dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coole vraag! (+1 mischien? :D)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou vooruit :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel. Ik droom op een gegeven moment zelfs in de taal die men overdag spreekt.