Kan ik als 43-jarige nog beginnen met geneeskunde studeren?

Als jongeling was ik er niet klaar voor om te studeren. Ik wil alsnog de medische sector in om onderzoeker te worden in een laboratorium. Is dat mogelijk op mijn leeftijd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
33.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bonus homo semper tiro Besef wel dat je alles zelf moet betalen en dat het een hele lange rit wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom zou je je droom niet najagen, als je het niet probeert, of niet in jezelf geloofd wordt het zeker geen succes. Denk wel aan je huidige situatie, moet je er niet te veel voor opgeven, is het financieel mogelijk, kun je het combineren met je (gezins)leven, lukt het om rond te komen met een baantje voor veel minder uren dan nu? Overweeg het goed, weet dat het mogelijk is, maar zie ook de gevolgen. Op latere leeftijd studeren is zeker niet makkelijk, maar niet onmogelijk. Alleen jij weet of het mogelijk is, jij kent jouw situatie en kan de gevolgen overzien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NB: Je kunt je nog opgeven voor het (gratis) Online Proefstuderen van de geneeskundefaculteit van de Universiteit Leiden! Dat kan helaas niet meer online, maar alleen nog in persoon op 17 oktober in Leiden (open dag): http://www.studereninleiden.nl/studies/info/geneeskunde/online-proefstuderen/ Je kunt je ook nog aanmelden voor niet online proefstuderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Peperbollen, Hüte deine Träume.
Na alle voors en tegens afgewogen te hebben zoals AlphaLimaSierra voorstelt, en je besluit de studie te wagen, dan hoef je later niet te zeggen: "Had ik het maar gedaan, had ik het minstens maar geprobeerd".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt dat je wilt onderzoeken in een laboratorium. In dat geval zal ik niet aanraden om geneeskunde te gaan studeren, tenzij je klinische trails wilt gaan uitvoeren (dat is minder op een lab). Eerder zou ik dan denken aan de opleiding Biologie en Medisch Laboratorium onderzoek zoals JoanDArc al had aangedragen. Hier zijn op andere hoge scholen ook vergelijkbare studies van. Wellicht is er dan ook een deeltijd studie te vinden die beter te combineren is met je huidige situatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://latindiscussion.com/forum/latin/homo-bonus-semper-tiro-est.14789/ http://www.dbnl.org/tekst/_rev002197901_01/_rev002197901_01_0247.php hahaha
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent nooit te oud om te leren leert het gezegde..

Antwoorden (2)

Je kunt altijd studeren.
Er zijn veel mensen die op latere leeftijd gaan studeren. In leiden zijn er elk jaar zo'n 500 studenten ouder dan 45 jaar.
Van de geneeskundestudenten zijn er niet zoveel, slechts 0,2 procent boven de 45 jaar. Je bent binnen die opleiding een van de uitzonderingen.

------ De oudste student is 100 jaar oud.
In 2009- 2010 stonden er 18.778 studenten ingeschreven aan de Universiteit Leiden. Het grootste deel daarvan, 51 procent, was tussen de 20 en 24 jaar. 3 Procent was 45 jaar of ouder. Dat laatste percentage ligt al sinds 2005 gelijk. ------
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit artikel is inmiddels verouderd. Ten eerste is het aantal mogelijkheden tot avondstudie in Leiden inmiddels beperkter, ten tweede kost een tweede studie tegenwoordig al gauw 17000 euro of meer.
Dat laatste (al in bezit van een Masterdiploma) geldt waarschijnlijk niet voor de vragensteller, maar drukt de gemiddelde aantallen oudere studenten wel naar beneden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het artikel is inderdaad zeer verouderd. En drie van de oudere personen die aan een studie zijn begonnen hadden een gedegen studie achter de rug.
Ja, dat is wel mogelijk. Toen ik geneeskunde studeerde zat er in mijn jaar een man van 50, die voor een carriereswitch had gekozen. Hij heeft de studie ook afgemaakt.

Voordat je gaat beginnen moet je wel een aantal zaken goed regelen. Het financiele plaatje bijv. Studeren kost veel geld. Geneeskunde is een fulltime studie. Een baan er naast hebben is moeilijk. Je kan mijns inziens de 6 jaren die de studie duurt ook beter compleet richten op de studie, zonder er naast te werken. U moet nagaan of dit financieel haalbaar is voor u.

Verder zal u een van de weinige ouderen zijn bij de opleiding. Dit maakt dat aansluiting vinden bij de andere studenten misschien lastiger is.

Bij veel specialisaties is men kritisch bij het aannemen van arts-assistenten. Leeftijd speelt dan ook een rol. Voor onderzoek speelt leeftijd vaak een minder grote rol dan bij andere opleidingsplekken. Dat is in een voordeel.

Als u alle voor en tegens heeft afgewogen en heeft besloten om de stap te zetten, hou dan het uiteindelijk doel voor ogen. Geen enkele studie is altijd leuk of makkelijk, maar als u het echt wil, dan moet u het gewoon doen. De pensioengerechtigde leeftijd schuift steeds meer op, dus na de studie kunt u nog genoeg jaren werken.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/bachelor/biologie-en-medisch-laboratoriumonderzoek/voltijd/
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek voltijd
Men kan altijd de folder aanvragen, niet geschoten is altijd mis. https://nl.wikipedia.org/wiki/Decentrale_selectie
Uitleg decentrale selectie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
BML heb ik in 2010 afgerond, wat mij betreft een aanrader.