wat is een conclusie?

bij biologie kreeg ik een vraag 'Welke conclusie kan ik trekken?' (eigen antwoord vraag) maar ik snap die vraag niet. wat betekend conclusie... of wat bedoelen ze met de vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
13.7K

Het beste antwoord

Je wordt geconfronteerd met een aantal veronderstellingen en resultaten. Aan het eind van al die feitelijkheden is het de bedoeling dat je de belangrijkste zaken er uit pikt en aangeeft hoe belangrijk ze zijn (liefst in cijfers) en welke veronderstellingen zijn bevestigd.

Een voorbeeld van een conclusie uit een groot onderzoek naar vossen en weidevogels was bijvoorbeeld dat nestpredatie door vossen 10% uitmaakte van al de onderzochte doodsoorzaken van jonge weidevogels en het dus niet erg zinvol was om de vos om die reden te bestrijden. De veronderstelling dat de vos verantwoordelijk is voor de achteruitgang van weidevogels is dus niet bevestigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Conclusie: besluit, gevolgtrekking, bevinding

Welke conclusie kan ik trekken? = Wat blijkt uit deze vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een conclusie is een besluit, oordeel.

Je hebt waarschijnlijk een verhaaltje of onderzoek gelezen en moet nu opschrijven welk oordeel je kunt trekken uit dat tekstje.

Bijv. een tekst over honden. De honden eten een reep chocolade en worden ernstig ziek. Conclusie: chocolade is slecht voor honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke conclusie kan ik trekken? = Tot welke slotsom kom ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusie: Besluit, oordeel. Als je ergens uit bent gekomen. Dingen die je opmaakt uit iets. Bijvoorbeeld: "Uit het onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld 13 jaar minder leven als ze roken." Mijn Conclusie: "Roken is slecht voor je." Dingen die je opmaakt uit iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een biologisch onderzoek stel je eerst een vraag: de onderzoeksvraag (wat wil je precies onderzoeken).
Bij deze vraag stel je een hypothese op: dit is de verwachtte uitkomst uit je onderzoek. Deze verwachting zuig je niet zomaar uit je duim, maar je beredeneerd waarom deze uitkomst de meest waarschijnlijke uitkomst is.
Vervolgens doe je het onderzoek, met dit onderzoek ga je testen of je hypothese juist is.
Uit de resultaten van dit onderzoek trek je een conclusie: je kijkt of je hypothese klopt. Zo ja: je hebt een antwoord op je onderzoeksvraag. Zo nee: mogelijk kun je alsnog redeneren wat het antwoord is op je onderzoeksvraag en anders moet je een nieuwe onderzoek gaan bedenken met een nieuwe hypothese.