Is een gebroken poot bij een paard ongeneeslijk?

Dit vraag ik omdat je vaak hoort dat paarden in die situatie worden afgemaakt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat ik bedoel is, wat is de motivatie om zo'n dier af te maken, dat wil zeggen, kan het dier niet meer normaal leven met behulp van medische hulp / hulpmiddelen of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

omdat een paard iedere dag moet lopen en dat met een gebroken been niet kan bij zo'n groot dier is hetv praktisch onmogelijk om een paard in leven te houden met een gebroken been.als dit goed mogelijk was zouden paarden die aan de top staan echt wel geopereerd worden en opgelapt al was het alleen maar om mee te fokken,een dekking of veulen levert al snel meer op als de operatie eventueel zou kosten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt van de breuk af. Meestal betekent het helaas wel inslapen, maar een operatie kan ook eventueel plaatsvinden. Of het paard dan de oude wordt, is echter de grote vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Ik zal de vraag nog even een klein beetje aanvullen, je kunt natuurlijk altijd je antwoord ook nog aanvullen als je daaraan behoefte hebt naderhand.
ik denk dat paarden die gebruikt worden voor de sport geen kans hebben die worden te duur voor de eigenaar maar een hobby paard kan wel geopereerd worden maar er zal niet meer op gereden kunnen worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n paard zou altijd kreupel blijven en is dus in ieder geval nooit meer uit te brengen in de sport. Het zou waarschijnlijk ook altijd pijn houden. Een breuk bij een paard heelt nooit goed.
Een oplossing zou bijvoorbeeld wel zijn om ofwel het been te amputeren, dan kan er in principe ook nog op gereden worden (alleen voor buitenritten e.d.), of het paard kreupel in de wei te laten staan, maar dan kan er dus verder niets meer mee gedaan worden, en zou het paard nog pijn lijden.
In de praktijk komt het er echter eigenlijk bijna altijd op neer dat een paard wordt afgemaakt omdat:
1. operaties erg duur zijn
2. het paard naderhand geen geld meer opbrengt
3. er nooit meer veel mee gedaan kan worden

Over het algemeen zijn mensen die met paarden werken wat zakelijker in dit soort dingen dan mensen met kleine huisdieren zouden zijn. Wanneer de kosten de baten overstijgen krijgt ie een spuitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel voor je antwoord.
Een paard kan niet zo makkelijk met drie benen lopen als een hond of een kat. Daar komt bij dat paarden bijna altijd staan. Ze slapen vaak staand. Het is dus heel moeilijk om zo'n been te laten genezen als het geen rust krijgt.
Tegenwoordig wordt het bij minder gecompliceerde breuken wel behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dankjewel voor je antwoord.