Nee, niemand heeft hier een aangeboren gave of talent voor. Het is met het blote oog niet waar te nemen net zo min. als dat je een bacterie of virus met het blote oog kunt ontdekken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het menselijk oog kan alleen licht zien tot een golflengte van 400-700 nanometer. Infrarood licht heeft een golflengte die daar nog boven ligt. Ik meen me te herinneren dat het van 750 tot wel 100.000 nanometer ligt. Richt maar eens de afstandbediening naar je oog en kijk of je de infraroodstralen daadwerkelijk ziet. Dit kan niemand met het blote oog!:)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hoeft niet alleen waar te nemen met je ogen, er zijn ook nog andere zintuigen waarmee je kan waarnemen.
Goudvissen kunnen het wel zien. Bij mensen heb ik nog nooit over de gaven infraroodlicht zien gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt infrarood licht kan een mens niet zien. Je kunt het hooguit voelen, als het sterk genoeg is, doordat het warmte produceert wanneer het op je huid valt. Infrarode straling staat om die reden ook bekend als warmtestraling.

Wel verschilt het golflengtebereik van persoon tot persoon. Ik weet van mezelf dat ik, mits de omstandigheden perfect zijn, licht van 814 nm nog kan zien, zij het extreem vaag. De meeste mensen komen niet zo ver - voor hen ligt deze golflengte al duidelijk in het onzichtbare infrarode gebied.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
voelen is ook waarnemen toch? :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. In die zin had ik dus kunnen volstaan met 'Ja' antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie hier dat mensen bij waarnemen meteen denken aan 'zien'. ondanks je uitleg is het niet voldoende want de eerste minnaar is al gesignaleerd....
Cryofiel
12 jaar geleden
Het zullen wel de bekende strafminnen zijn. Op dit moment hebben alleen die mensen minnen gekregen die niet altijd 100% in paranormale zaken geloven. We hebben kennelijk iets te vertellen, iets dat de moeite waard is, en waartegen geen verweer mogelijk is. Feitelijk zijn het dus complimentminnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik zie het maar als een compliment, en misschien is het toeval dat de minnaars op deze manier te werk gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee hoor. Ik heb zojuist op een ander antwoord twee minnen gekregen. Binnen 15 seconden nadat ik het antwoord had geplaatst. Gezien de lap tekst, kunnen de minnaars dat antwoord nooit zo snel hebben gelezen. Dus heel eenvoudig: sneeuwpopje verschijnt, dan direct een min geven - de kwaliteit van het antwoord is totaal niet relevant. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/melk.185362#850075 .
Cryofiel
12 jaar geleden
En weg was de vraag. Misschien vond ook vraagsteller het niet fijn dat bepaalde ongewenste antwoorden werden gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opvallend is het in ieder geval wel ja!! kinderachtig is dat zeg...
mensen kunnen het met het oog niet waarnemen, maar zijn op de huid wel waar te nemen door de warmtewerking. in die zin kan een mens het dus wel waarnemen.

Infrarood of infrarode straling, voor het oog niet waarneembare elektromagnetische straling, met golflengten tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm), dus tussen het (zichtbare) rode licht en de microgolven. Veelal wordt het golflengtegebied van 780 nm tot 10 micrometer aangeduid met nabij-infrarood, van 10 tot 30 µm met middel-infrarood, van 30 µm tot 300 µm met ver-infrarood en van 300 µm tot 1 mm met sub-millimetergebied. Infrarood betekent 'onder het rood', omdat de frequentie van infraroodstraling iets lager ligt dan die van het rood.

dieren hebben die gave wat duidelijker
Groefkopadders met als bekende vertegenwoordigers de Ratelslangen hebben speciale groefjes tussen neusgat en oog waarmee ze warme prooien kunnen detecteren. De groeven bevatten een grote dichtheid aan warmtereceptoren die gevoelig zijn voor de temperatuurstijging. Door de komvormige constructie krijgt de slang een beeld van de omgeving, waarin ze hun prooi kunnen lokaliseren. Net zoals bij de ogen stellen de gepaarde groeven de slang in staat ook diepte waar te nemen, zodat ze warme prooien met redelijke precisie in het donker kunnen bijten. Voor een groefkopadder zijn knaagdieren en vogels die slechts een fractie warmer zijn dan de achtergrond heel duidelijk waar te nemen. Slangen kunnen temperatuursverschillen tot 0,003 °C waarnemen[2].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met een camera wel infrarood zien, bv camera van je gsm... Richt em maar eens op de afstandbediening van de tv en druk dan maar eens wat knopjes in.. Wel grappig experiment..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool! Kun je direct zien of je batterijen nog werken!