Als je dat wist, won je de nobel-prijs. Daar is veel discussie over en het is ook erg moeilijk te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die Pimstyle;

Volgens mij beiden. Voor een deel is je karakter erfelijk bepaald, maar de omgeving waarin je leeft draagt er zeker ook het nodige toe bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor een deel aangeleerd en voor een deel aangeboren... En aan jou om uit vinden wat wat is...

Ik zal je een hint geven: Heb je een eigenschap die lijkt op je vader of moeder dan is de kans heel groot dat die eigenschap aangeleerd is... Raar hé je zou zeggen dat die dan aangeboren is, maar dat is nu juist NIET zo...
Dus als je zo kunt kijken als ik hierboven schets, dan is het een eitje om uit te vinden welk gedeelte aangeboren is en welk gedeelte aangeleerd...

Veel succes met de zoektocht naar wie/wat je nu eigenlijk werkelijk bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer ik over mezelf weet, hoe minder ik er van snap. Ben je zelf al achter hoe het zit met jezelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee... Ja, omdat ik weet... En Nee, omdat XiniX zanikt...
Je karakter, je persoonlijkheid, je 'aard' is in principe aangeboren. Dat bepaald of je open of gereserveerd nieuwe dingen tegemoet treedt, hoe je ervaringen en indrukken verwerkt en hoe je je naar onbekende zaken toe opstelt.

Maar het gaat om maar een paar heel basale 'kenmerken', waarmee je uiteindelijk alle kanten nog op kunt. Je opvoeding en de ervaringen die je opdoet in je leven, bepalen op welke manier je karakter zich uit, en dat heeft zo veel verschillende kanten en mogelijkheden, dat de grens tussen aangeboren en aangeleerd eigenlijk nauwelijks te trekken is.

Is iemand bijvoorbeeld van nature verlegen ? Vast niet ; dat wordt voor een groot deel bepaald door je ervaringen in de sociale ruimte. Maar of je bijvoorbeeld introvert of extrovert bent, bepaald wel hoe je die ervaringen interpreteert en wat daarvan de uitkomst zal zijn. Bovendien zit er je hele leven ontwikkeling in. Dat maakt opvoeden ook zo moeilijk ; dezelfde aanpak resulteert bij verschillende karakters in een heel andere uitkomst. Kinderen zijn beslist geen onbeschreven blad als ze geboren zijn. Maar daarna is het zo'n aaneenschakeling van kettingreacties, dat je er geen kant en klare handleiding voor kunt schrijven of ook maar enigszins de uitkomst kunt voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat het karakter is aangeboren en dat dit zich tot uiting komt tussen het derde en negende levensjaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn visie worden mensen blanco geboren.
In hun vroege jeugd kiezen ze voor een overlevingsstrategie. (een enneagramtype)
Vervolgens leren ze binnen het gezin te functioneren. Later op de basisschool leren ze op basis van hun overlevings strategie hoe ze zich kunnen handhaven binnen dat systeem. En dat blijft doorgaan op de middelbare school, werk omgeving, nieuw eigen gezin.
Totdat men zich op enig moment gaat afvragen waarom ze doen wat en hoe ze doen.
Veel mensen hebben nog gedrag in zich wat paste binnen hun ouderlijk gezin of in een andere voorliggende periode.
Je kunt jezelf veel aanleren en afleren. De mens is redelijk maakbaar. De zinsnede 'Ik ben nou eenmaal zo' verander ik in 'Je doet zo'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee wordt Karakter in de eerste 3 levensjaren gevormd.
Dit omdat een kind vaardigheden moet hebben om te kunnen (over)leven tussen de ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht zelf alletwee want je karakter wordt al bepaald door je genen.

En het is ook aangeleerd want als je in een achterbuurt opgroeid ben je agressiever dan in een nette wijk.