Voor het eerst heb ik mijn baard laten staan, vorige week heb ik hem geschoren na 2,5 maand. En nu heb ik het idee dat mijn haar amper nog groeit?

Is dit denkbeeldig of is dit echt zo? Dat haar op een bepaald moment weet, nu ben ik lang genoeg, nu ga ik rustig aan verder groeien. En dat als je dan geschoren hebt na lange tijd het haar nog even niet in de gaten heeft dat het weer kort is en nog steeds langzaam groeit alsof je baard nog lang was?

Toegevoegd na 19 minuten:
Kan echt niet dat het denkbeeldig is, ik heb vele jaren ervaring met mijn baard zo'n week laten staan en ik weet gewoon dat hij dan na een week echt altijd langer was dan hij nu is, dacht eerst dat het te wijten was aan het contrast maar dat kan bijna niet.
Heb wel eens gehoord dat haar vooral groeit in je slaap dus dan zou ik wellicht heel weinig geslapen hebben afgelopen week, dit is echter ook niet het geval.

Toegevoegd na 6 dagen:
geen goed antwoord tot nu toe. Het is voor mij een vaststaand feit dat mijn baardhaar ineens erg traag groeit nadat ik het voor het eerst 2,5 maand heb laten groeien en toen geschoren heb. Ben nu twee bijna weken nadat ik het geschoren heb en heb een baard zoals ik dat normaal na minder dan een week zou hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was je toen (niet stom bedoeld ) een stuk jonger naarmate je ouder word groeit het haar ook minder hard. Liefs,

Antwoorden (2)

Nee zo intelligent zijn haren niet.
Het is idd denkbeeldig, voor je het weet zijn ze er weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezichtsbeharing groeit onder invloed van hormonen, het kan zijn dat je hormoonspiegel iets minder is de laatste tijd.

Om te weten of je haar inderdaad minder snel groeit na een grote snoeibeurt, neem eens elke dag om dezelfde tijd een foto van je gezicht. Hou dit een week vol, en laat dan je baard weer groeien, of snoei het weer. Neem dan weer een week elke dag een foto, en vergelijk de foto's van de eerste week met de tweede week. Als je kunt zien dat de baardgroei inderdaad minder snel gaat, dan is het blijkbaar niet denkbeeldig. Als dit het geval zou zijn, heb ik er (nog) geen wetenschappelijke verklaring voor.

Toegevoegd na 2 dagen:
Na je vraaguitbreiding heb ik in het engels nog eens het internet afgespeurd. Daar heb ik gevonden dat baardgroei ook enigszins seizoensgebonden is. Je baard groeit onder invloed van dihydrotestosteron, wat gemaakt wordt van testosteron. In de winter groeit het minder snel, omdat dan de productie van testosteron minder is, en er dus minder dihydrotestosteron wordt gemaakt.

Dus waarschijnlijk zal binnen niet al te lange tijd je baard weer sneller groeien.