Als plankton bevriest en het ontdooit daarna weer komt het dan weer tot leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Ik denk dat het afhangt van wat voor soort plankton het is. Er zijn namelijk 2 soorten plankton:

De eerste is Fytoplankton, dat voor energie afhankelijk is van fotosynthese. Ik denk dat dat plankton wel weer tot leven komt als het bevriest.
De andere soort plankton is zoöplankton. De naam zegt het al: dit zijn kleine diertjes of larven. Deze diertjes zullen het denk ik niet overleven als ze bevriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zooplankton zijn diertjes die natuurlijke antivries in hun lichaam hebben: glycerol.
Phytoplankton overleeft heel goed aan de onderkant van het ijs. Vaak zie je door het ijs een bruine laag. Dat is plantenpigment van de algen. Phyoplankton nestelt zich vaak in schuiplaatsen aan de onderkant van de ijsplaat, niet te ver van het verse zeewater.
AWM
14 jaar geleden
Plankton is een verzamelnaam voor heel kleine plantjes en diertjes.
Kijken we verder in de natuur dan zijn er nog al wat plantjes die na bevriezen gewoon blijven leven.
Kijken we naar de diertjes, dan zien we dat de meeste het niet overleven maar er zijn ook uitzonderingen!
Er is zelfs een kikker die na bevriezen nog in leven is!
Dus plankton?
Van de plantjes de meeste wel denk ik, van de diertjes de meesten niet.
Maar er zijn honderden soorten dus een echt antwoord is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan planton wel wat vorst hebben.Het zee ijs zal nooit net zo koud worden als de lucht er boven.
Voor plankton is dat geen ramp.Als de zee dicht vries bij de noord of zuidpool ,blijven onder die paar meters dik zee ijs genoeg plankton in leven in de rest van het water onder dat ijs.Als het bevroren plankton dood blijft, nadat het zee ijs weer is ontdooit wordt het door andere diertjes op gegeten.Het zal net een mix van mogelijk heden zijn,aangezien er dierlijk plankton is en plantaardig. Als het planton celletje mee bevriest als eerste aan het oppervlakte van het water zal het minder kans hebben dan een plankton cel die iets dieper onder water door het zee ijs in gesloten wordt.Overgens is het water vlak rond de zuidpool toch al bijna -2 graden.Dus iets onder nul kunnen ze zo aan.