Hoe kan je dialecten correct spellen?

Neem nu het Zuid-Nederlandse woord 'lawijt'.....ik kom het evenveel tegen 'laweit' geschreven
Hoe kan ik nu de juiste schrijfwijze vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de "Woordenlijst van het Maastrichts taaleigen" van Franquinet staat dat 'laweit' gedruis, geraas betekent. Dat zelfde woord wordt in het Vlaams ook geschreven als laweet of lawijt. Dus het hangt ervan af in welke provincie je bent hoe je het zou moeten schrijven.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ga het nog ingewikkelder maken. Het wordt behalve als laweit en lawijt ook als laweet gespeld, alleen dat laatst woord minder.Volgens mij mag je het op alle manieren spellen,al is dat met dialect wel erg moeilijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik nog ben vergeten, het komt allemaal van het hebreeuwse woord halewaai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Klopt niet, die Hebreeuwse oorsprong hoort bij het woord lawaai, en die term is door de Joodse bevolking in Amsterdam gebracht. Laweit komt van het Franse louvoyer, dat vernederlandst werd via lavayen naar laveien en daarmee bedoelde men het grazend rondzwerven van schapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook maar uit de 2e hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals nagekeken en ik heb het idd verkeerd gelezen.
Er wordt verwezen naar lewaaye een woord voor joodse begrafenis,waar blijkbaar veel lawaai bij gemaakt wordt.
Een dialect is een spreektaal zonder vaste grammatica- of spellingsregels. Je mag het dus schrijven zoals je het hoort of zoals jij denkt dat het goed is.

Totdat iemand er tijd en geld voor uit trekt om het hele dialect te beschrijven en de regels vast te leggen. En dan nog is het maar de vraag of iemand zich er aan gaat houden!