welke berekeningen moet je gebruiken om te zien of een bepaald jaar een schrikkeljaar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5.4K

Het beste antwoord

Als een jaartal deelbaar is door 4 EN niet deelbaar door 100 of deelbaar door 400, dan is het een schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om de 4 jaar is het een schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Nee, uiteindelijk gaat het niet meer kloppen, omdat een jaar niet precies 365,25 dagen is, maar nog wat extra cijfers achter de komma. Daarom word er op gecorrigeerd door sommige schrikkeljaren weg te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar dit kan je ongeveer aanhouden
Het antwoord hierboven is bijna goed:

volgens wikipedia:

Een schrikkeljaar is een jaar met 366 dagen, in plaats van 365. Deze extra dag, een schrikkeldag, wordt ingevoerd om te voorkomen dat het kalenderjaar te veel gaat afwijken van het tropisch jaar. Een schrikkeldag valt op 29 februari en komt in de gregoriaanse kalender voor in elk jaar dat deelbaar is door 4, met uitzondering van eeuwjaren. Deze hebben enkel een schrikkeldag als ze deelbaar zijn door 400. Zo was 2008 een schrikkeljaar, 1900 geen schrikkeljaar en 2000 weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even dit ter aanvulling: Het jaar 2000 is een schrikkeljaar.
Hoewel een schrikkeljaar om de vier jaar verwacht wordt en 2000 deelbaar is door vier, is het jaar 2000 toch uitzonderlijk. Dit is een gevolg van de kalenderhervorming van 1582 door Paus Gregorius XIII. De regel is: Een jaar met jaartal deelbaar door 4 is een schrikkeljaar (366 dagen). Andere jaren zijn gewone jaren (365 dagen). Maar omwille van de kalenderhervorming zijn ook de jaren deelbaar door 100 gewone jaren, tenzij ze deelbaar zijn door 400. Dan zijn ze schrikkeljaren. Het jaar 2000 is dus een schrikkeljaar en heeft een (dinsdag) 29 februari. De jaren 2001, 2002 en 2003 zijn gewone jaren, 2004 is weer een schrikkeljaar. 1999, 1998 en 1997 waren gewone jaren, 1996 was een schrikkeljaar. De jaren 1900, 1800, 1700 en 1600 waren in de streken waar de gregoriaanse kalenderhervorming al was ingevoerd geen schrikkeljaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan klopt mijn antwoord toch helemaal of ben ik nu fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je antwoord klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woordjes "EN niet" in jouw eerste zin geeft dat alle jaren die deelbaar door 100 of deelbaar door 400 géén schrikkeljaren zouden zijn.
Het is al een beetje dubbel, want alle jaren deelbaar door 400 zijn sowieso deelbaar door 100. Zoals in de uitleg van wikipedia staat is 2000 wel degelijk een schrikkeljaar geweest. Wellicht bedoelde je het goed, maar als je de zin leest klopt het niet helemaal.
Ik zou zelf ook niet gemakkelijk een correcte zin bedacht hebben, maar dat hoef ik dankzij wikipedia dan ook niet meer te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahzo, ik snap wat je bedoelt, bedankt voor de verduidelijking :)