Namens mijn jongste zoon: waarom is vuur heet?

Ik dacht dat het komt doordat er warmte vrij komt bij het chemische proces van verbranding. Hoe leg ik dit een kind uit groep 8 uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand uit groep 8 begrijpt dat wel hoor.

Het beste antwoord

misschien kun je het uitleggen door oploswarmte te laten zien, zo toon je aan dat sommige processen warmte leveren en anderen warmte kosten.

Ik dacht dat (gewone) soda, tijdens het oplossen warmte afgeeft, natriumhydroxide korrels (let op beetje gevaarlijk) doen dat zeker.

Keukenzout onttrekt warmte uit de oplossing tijdens het oplossen

Dus als je 2 glazen vult met water van dezelfde temperatuur, in één een schep soda, in de andere een schep keukenzout kun je daarna voelen dat de temperatuur anders is.

Dat zou de basis kunnen zijn om uit te leggen dat bij de ontleding van hout of papier (bij verbranding dus) ook warmte vrij komt

Toegevoegd na 1 dag:
Zou het helpen om deze vraag op GV eens door te lezen? zie link

Toegevoegd na 1 dag:
en dan heb ik er nog één mogelijk is deze taal toch te begrijpen?
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat weet ik nog steeds niet en onze zoon dus al helemaal niet.... Stevige vraag voor zo'n jochie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zichtbaar maken en aan de hand daarvan uitleggen werkt het beste, dank je wel!

Andere antwoorden (2)

Vuur is eigenlijk gewoon een gas, dat door een verbranding (denk aan een lucifer --> flits,vonk) ongelooflijk heet word, en dus vlam vat.

Als het niet heet zou zijn, zou er geen vuur kunnen zijn. Dan zou het alleen maar gas zijn.

Deze verhitte gassen zetten snel uit (iets wat warm is zet uit hé) waardoor je al snel een grotere vlam krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om vuur te maken heb je een brandbare stof (heel vaak koolwaterstoffen), zuurstof en een ontstekingsbron nodig. Met de ontstekingsbron verhit je de brandbare stof waardoor er gassen vrijkomen. Deze gassen gaan een verbinding aan met zuurstof (z.g. oxidatieproces). In principe is verbranding, wat je in dit voorbeeld als vuur waarneemt, een chemische reactie waarbij het gas elektronen afgeeft aan de zuurstof. De reactie is zelfonderhoudend, tot de brandbare stof of zuurstof op is. Bij veel chemische reacties komt energie vrij, die je in het geval van vuur als warmte (convectie en straling) waarneemt. Wat is er heerlijker dan op de camping rond een kampvuur te zitten op een kille zomeravond. Een bijkomend verschijnsel bij verbranding is dat de temperatuur oploopt en dat daardoor de bewegingsnelheid van de atomaire deeltje omhoog gaat, wat weer tot gevolg heeft dat er meer energie vrijkomt (meer warmte en meer licht). Dus pas op: speel nooit met vuur. En ook in discussies kan het vuur hoog oplaaien!
Mensen hebben het vuur niet uitgevonden zoals het wiel, maar heeft het zich eigen gemaakt. Vuur komt zoals je weet in de natuur voor, zoals bij bosbranden, vulkaanuitbarstingen en blikseminslag.

Toegevoegd na 20 uur:
Waarom is vuur warm (geeft warmte af) is in bovenstaande nog niet beantwoord. We zijn het er over eens dat om vuur te maken we een chemische reactie nodig hebben.

We nemen de verbranding van methaan als voorbeeld.
De reactie verloopt als volgt:
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O

Je ziet dat tijdens deze reactie de chemische binding tussen de methaan en zuurstofatomen wordt verbroken en dat er twee nieuwe verbindingen gemaakt worden.
Nu is voor de vorming van de nieuwe verbindingen minder energie nodig dan er vrij kwam door de verbindingen te verbreken. Dat is een natuurkundige wet en deze wetten worden ook wel de wetten van de thermodynamica genoemd. Dus komt de overbodige energie tijdens deze reactie als warmte vrij. Zo'n reactie wordt een exotherme reactie genoemd en verlopen meestal spontaan.

Het omgekeerde komt ook voor, dus dat voor een reactie energie (warmte) nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, en uh hoe leg ik dit een kind uit groep 8 uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het hoe en waarom behandeld en beantwoord en heb geen kleine kinderen meer.
Nu je weet hoe het ongeveer werkt, moet het voor een liefhebbende en speelse moeder toch geen probleem meer zijn dit uit te leggen. Eerst trek je wat atomen uit elkaar en daarvoor is energie nodig, (net als je een stukje ijzer van een magneet los trekt, wat ook kracht/energie kost) en dan plak je de atomen in een andere volgorde weer aan elkaar, waardoor je een andere stof krijgt. Voor dat laatste is minder energie nodig en die houd je dus over en dat is de warmte die je voelt. Als je het stukje ijzer steeds dichter bij een magneet houdt, wordt het er op een gegeven moment tegen aan getrokken, met ogenschijnlijk minder energie. En energie levert warmte op. Kijk maar als je hardloopt, dan wordt je ook warm. De voorbeelden zijn niet helemaal ter zake doende, maar dat snapt de kleine toch niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou net wel het probleem. De 'kleine' is autistisch en wil heel precies weten hoe het in elkaar zit, maar jouw uitleg is weer iets te hoogdravend voor hem. Lastig, want mijn speelsheid is al erg op de proef gesteld, op dagelijkse basis, ha ha ha. Had gehoopt dat er hier een duidelijk antwoord zou komen, maar ik ga je suggesties zeker proberen. Dank je wel!