Als je in een bierflesje blaast en 389 Hz produceert betekent dat je dan in seconde 389 keer 22 cm lucht aflegt/blaast?

Een bierflesje van 22 cm hoog blaas je aan. De grondtoon is dan 4 x 22 cm, omdat in het flesje de bodem een knoop voorstelt en de top een buik en dus een kwart golflengte is.
De frequentie is dan 384 m/s (geluidssnelheid van lucht in het flesje) gedeeld door 0.88 m is 389 Hz.
Mijn vraag is nu of het klopt dat als je 1 seconde in dat flesje blaast, er een kwart van een longitudinale golf is in het flesje van 22 cm in die ene seconde 389 keer (op en?) neer gaat?

erotisi
7 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Het proces hiervoor verantwoordelijk heet Helmholz resonantie. Het blazen langs de opening van de fles zorgt voor een overdruk waardoor de lucht in de fles een beetje gecomprimeerd wordt. Door de 'veerkracht' van de lucht wordt deze weer naar buiten gedrukt waarbij een kleine onderdruk in de fles ontstaat die de lucht weer naar binnentrekt. Doordat je blijft blazen blijft dit proces in stand en ontstaat een toon.

Belangrijk om te beseffen is dus dat de lucht niet heen-en-weer gaat in de fles maar dat je het 'in trilling' brengt.

De formules zijn overigens complex voor iets als een bierfles omdat het onder andere te maken heeft met de lengte van de nek. Bij een bierfles is het door de vorm niet heel duidelijk waar de nek precies over gaat in de fles zelf.