Waar worden metalen van gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Legeringen worden wel gemaakt door metalen in een bepaalde verhoudig te mengen (bijv. Brons)

Het beste antwoord

Het woord metaal heeft meerdere betekenissen. Hier volgen er twee.
* Men kan er een bepaald scheikundig element mee aanduiden. Een element is opgebouwd uit een soort atoom en wordt meestal in een gebonden vorm gevonden.
* Ook een mengsel (legering) van bovengenoemde elementen wordt met metaal aangeduid, bv staal.

De eerste groep is een enkelvoudige stof of wel een zuivere stof die is opgebouwd uit slechts één chemisch element. Voorbeeld: Het metaal ijzer is bijvoorbeeld een enkelvoudige stof en is opgebouwd uit een metaalrooster met enkel ijzeratomen.
Er zijn maar weinig van deze metalen die als “zuiver” voorkomen en als zodanig worden gevonden. Goud en zilver zijn daar voorbeelden van. De meest ander metalen worden in “gebonden” vorm gevonden, zoals ijzer als ijzererts (Fe2O3) wordt gedolven. In een hoogoven wordt via een reductieproces de zuurstof er af gehaald en zo blijft het element ijzer (Fe) over. Andere voorbeelden van metalen zijn aluminium, koper, chroom, nikkel, lood, zink, tin.

De tweede groep ontstaat als men mengsels (beter is chemische verbindingen of legeringen) uit eerder genoemde element maakt.
Een legering is een mengsel van metalen. Een legering kan ook wel niet-metalen bevatten. Legeringen worden geproduceerd om aan metalen de gewenste eigenschappen, zoals hardheid en smeedbaarheid te verschaffen. In de bronstijd (± 2000 - 1000 voor Chr.) wist men reeds hoe men van koper een legering kon maken die gemakkelijker te bewerken was door er tin aan toe te voegen. Deze legering heet brons.

Het metaal staal is hier het meest gebruikte voorbeeld van een legering. Staal is een legering bestaand uit ijzer en koolstof. De term staal wordt vooral gebruikt voor ijzerlegeringen met een zodanig beperkt koolstofgehalte (typisch minder dan 1,9%) of gehalte aan toevoegingen als chroom, dat ze warm vervormd kunnen worden. Door de eeuwen heen zijn er enorme ontwikkelingen geweest in de fabricage van staal. Pas de laatste 200 jaar is men door verbetering van het productieproces (bijvoorbeeld het Bessemerprocedé) erin geslaagd het ijzer betrekkelijk gemakkelijk te zuiveren tot een zodanig lager koolstofgehalte (minder dan 2%) dat het plastisch genoeg was om te kunnen bewerken (bijvoorbeeld: walsen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Metalen' worden niet 'ergens' van gemaakt.

Metaal zouals ijzer bestaan uit ijzer atomen.

Wel zijn er samenvoegingen zoals staal, waar ijzer & koolstof gemengd worden. Maar de 'normale' metalen zijn gewoon een berg atomen van dan metaal.

Toegevoegd na 32 seconden:
Zie een overzicht van alle atomen op:

http://www.lenntech.nl/periodiek/periodiek-systeem.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metalen worden niet gemaakt ; ze worden gewonnen zoals ze in de natuur voorkomen, meestal als erts, waar ze uitgesmolten moeten worden. Sommige metalen zijn legeringen van verschillende metalen. Maar we maken ze dus niet zelf ; we onttrekken ze aan de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Ik heb echt niet gespiekt hoor! Alleen maar geput uit parate kennis. Treffend dat we bijna een identiek antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idem dito ; ook niet gespiekt voor dit antwoord ;-)
Aan het tijdsverschil te zien, hebben we min of meer tegelijk zitten typen, en heb jij de moeite genomen er een bron bij te zoeken.
Metalen worden niet gemaakt maar gewonnen uit erts.
Van de uit erts gewonnen metalen kunnen (door ze te mengen) legeringen worden gemaakt. Ook kunnen aan metalen, stoffen worden toegevoegd om ze bepaalde eigenschappen te geven. Bijvoorbeeld roestvrij staal.
Voorbeelden van legeringen zijn messing en brons.

Toegevoegd na 29 minuten:
Aanvullende link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaal
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ertsen,die men uit de grond haalt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IJzererts is een erts waaruit het metaal ijzer gewonnen kan worden.
Dit gebeurt door verhitting tot een zeer hoge temperatuur, tot boven het smeltpunt van ijzer, in een gesloten oven, na toevoeging van een reduceermiddel om het metaal uit zijn oxide te winnen.
Meestal wordt koolstof als reduceermiddel gebruikt. De ovens die voor dit proces worden gebruikt, heten hoogovens.
Na winning moet het ijzer nog diverse bewerkingen ondergaan voordat het bruikbaar is als ijzer of staal.

IJzer wordt al sinds de ijzertijd door de mens gebruikt voor het vervaardigen van gereedschap en als bouwmateriaal. Het is een metaal dat niet weg te denken is uit onze maatschappij.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metalen worden in de natuur zelden in zuivere vorm gevonden. Metalen worden gedolven in de vorm van ertsen, die vervolgens worden omgezet in de zuivere metaalvorm. Voorbeelden hiervan zijn de winning van gietijzer uit ijzererts door middel van hoogovens of de elektrochemische omzetting van bauxiet in aluminium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metalen zijn atomen die meestal verbindingen aangaan met zuurstof, koolzuur, water en andere stoffen die in de natuur voorkomen.
Dat betekend dat op enige metalen na als goud platina zilver koper palladium en kwik (en nog enige)
de metalen in gebonden vorm gewonnen worden.
Het zijn dan meestal de oxiden (ijzer aluminium enz)
carbonaten ( calcium magnesium) en andere meestal onoplosbare verbindingen.
We "maken "dus metaal (je kunt beter van "winnen" spreken) door ze uit hun verbinding te bevrijden.
Dit gebeurt door reductie (oxiden) gloeien , electrolyse en andere minder bekende methoden.
Terecht is opgemerkt dat we vrijwel geen metalen zelf maken, dat kan alleen door kernreacties.
Je kunt dus ook concluderen dat de in verbindingen verpakte metalen al heel erg oud moeten zijn, een groot aantal is zo oud als de aarde zelf, goud is daar een van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
atoomdeeltjes (positieve)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Metalen zijn elementen die ook voorkomen in het periodiek stelsel der elementen en zijn dus met de aarde onstaan.Ze worden gewonnen uit erts en omgesmolten en gewalst tot allerlei wenselijke vormen. Van blik tot rails en van hanger tot machine fhankelijk van de metaalsoort hoewel er ook aauto`s en ketsen van goud worden gemaakt.