Ik kan met mijn rechterhand de monitor donkerder maken (zonder aanraken). Hoe kan dit?

Dit is geen grap. Lees even verder... Op mijn werk, de monitor bij mijn pc. (We hebben daar allemaal dezelfde type en model monitor). Ik kan met mijn rechterhand het beeld van de monitor waarneembaar donkerder maken. Uhh, zonder de monitor fysiek aan te raken. (En ja, mijn collega's zien dat ook). Ik doe dat door mijn rechterhand, met mijn handpalm gericht naar de monitor en mijn vingers gestrekt, naar de monitor toe te bewegen. Hoe dichterbij ik met mijn hand kom, hoe donkerder het beeldscherm wordt. Alleen ik kan het, enkel bij die monitor. Het werkt niet met mijn linkerhand of op een andere monitor. Collega's (je we hebben het echt geprobeerd!) kunnen het met geen hand bij mijn monitor. Ik heb geen ringen om, of implantaten in mijn hand. Of ander metalen delen.
Mijn beste gok is dat dit iets te maken heeft met een soort van magnetisch veld. Begrijp dan niet waar het vandaan komt. Er zal wel een natuurkundige of technische verklaring voor zijn.
Wie heeft een verklaring?
En nogmaals, dit is echt waar!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
filmpje?
bamibal
10 jaar geleden
Heb je een lichtsensor op je monitor die de lichtsterke aanpast aan het omgevingslicht?

Antwoorden (1)

Nee, sommige monitoren hebben een 'ambient light' sensor, die dus het omgevingslicht aftast en daar de helderheid op afstelt. Persoonlijk vind ik het rete-irritant dus staat het bij mij standaard uit.....

Geen hocus-pocus dus... :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zit die sensor aan de rechterkant van de monitor?
En staat het op de andere monitoren uitgeschakeld. Kijk anders eens in het menu van de monitor of je iets met ambient of sensor ziet staan?
Cryofiel
10 jaar geleden
Heerlijk, zo'n sensor die de felheid van de monitor aanpast aan die van de omgeving. Nu zit ik 's avonds nooit meer tegen een bouwlamp in te kijken!