Nee, er is geen principieel verschil. Het spectrum (d.w.z. kleursamenstelling) van het licht kan verschillen, afhankelijk van de bron of van de weerkaatser. Maar dat geldt voor zowel weerkaatst als uitgezonden licht. Er is in principe geen manier om vast te stellen of licht ooit weerkaatst is, of zo origineel is uitgezonden. De golven of fotonen zijn niet "anders".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Het verschil tussen direct en geweerkaatst licht is dat er na de weerkaatsing een deel van het licht uit het spectrum weg is, maar dat staat in het antwoord uitgelegd. Verder is er inderdaad geen verschil. Geen reden voor een min dus ! + van mij ter compensatie !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoeft niet eens; een voldoende grote spiegel weerkaatst nagenoeg alles.
Maar dank voor de compensatie! (Ik zou graag zien dat alle mensen die een minnetje geven even in een comment uitleggen wat ze er fout aan vinden; ik ben in deze gebiasd, maar dat geldt ook voor andermans reacties...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Dat zou fijn zijn en het idee is al vaker geopperd, maar dan krijg je commentaar als "Onzin !!!" en dan ben je nog niets verder.

Andere antwoorden (3)

De zon straalt veel soorten licht uit. Veel wordt in de atmosfeer geabsorbeerd. Wat we op leefniveau van de zon merken is warmtestraling, UV-A straling en zichtbaar licht. Als je ergens opvalt, wordt een gedeelte door de stod geabsorbeerd; de rest wordt weer uitgestraald door de stof. Uit blauwe stof absorbeert rood licht uit het witte mengsel van het zonlicht en straalt een blauw mengsel weer uit. Een zwarte stof absorbeert alles en straalt dus niet meer uit. Zonlicht bestaat dus uit licht met allerlei frequenties en licht met bepaalde frequentie wordt door een stof eruit gehaald. Wat overblijft wordt door de stof weer uitgestraald.Licht van de volle maan is ook gereflecteerd licht van de zon, maar dan ontdaan van veel frequenties, zoals het UV-licht en de warmtestraling. Bovendien is de intensiteit(sterkte) veel kleiner omdat van het zichtbare licht veel is geabsorbeerd en omdat het gereflecteerde licht door de maanbodem in alle richtingen wordt verstrooid; maar weinig komt op aarde terecht. Soms zie je een klein maansikkeltje met een zwak verlichte maanbol; het asgrauwe schijnsel. Dit wordt verklaard door uitgestraald licht van de aarde naar de maan. We zien dus licht dat van de aarde naar de maan gaat en weer terug( 2 maal 360.000 km)

Toegevoegd na 3 minuten:
Herstel:
Als licht ergens opvalt, wordt een gedeelte door de stof geabsorbeerd; de rest wordt weer uitgestraald door de stof. Een blauwe stof absorbeert rood licht uit het witte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
licht is in principe niet één ding. Het hangt allemaal van de golflengte af, maar het zijn allemaal golven en bij een bepaalde frequentie is het licht. Het kan dus zijn dat een licht eerst wit is en wanneer het terugkaatst een iets andere frequentie heeft gekregen (versnelt/vertraagd) en daardoor een andere kleur heeft gekregen. Dan is er dus in principe een verschil. Ook is er een ander interessant verschijnsel waarbij men heeft aangetoond dat een snel roterende spiegel virtuele lichtdeeltjes (die zich dus in principe IN de spiegel bevinden qua perceptie) omzet in echte lichtdeeltjes. De waarheid is dat we dus nog niet alles begrijpen over licht. Maar dat je vraag beantwoord kan worden met: het is nog steeds hetzelfde licht, maar het kan aangepast zijn bij de weerkaatsing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Je leert elke dag wat bij, maar zeg je nu dat licht bij het weerkaatsen van snelheid (dus kleur) veranderd ? Ik dacht altijd dat een lichtstraal (afhankelijk van de kleur) of weerkaatst werd, of geabsorbeerd. Het deel van het geweerkaatste licht bepaald dan de uiteindelijke (samengestelde) kleur die wij weer zien. Maar in jouw uitleg kan een enkele lichtstraal van een blauwe frequentie er na weerkaatsing als b.v. een groene uitkomen. Begrijp ik je zo goed ?
Ja, bij reflectie in een dielektricum (glas,water) wordt het licht dat vertikaal gepolariseerd is beter gereflecteerd. Onder water is de dan het licht juist andersom gepolariseerd omdat de som van gereflecteerd en doorgelaten licht altijd 100% is (energiebehoud). Met een horizontale polaroid kun je dus de meeste reflecties van een wateroppervlak blokkeren, dat is wel handig bij fotografie. De wetten van reflectie worden gegeven door de Fresnel vergelijkingen (zie bron). Bij metalen is het nogal complex, vanwege de complexe brekingsindex. In de praktijk zie je bij metalen geen verschil in polarisatie tussen gereflecteerd en direct licht dacht ik.