Tot hoe diep kan je water opzuigen?

Toegevoegd na 14 minuten:
met een pomp

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK snap het niet. Water opzuigen met je mond?
En bedoel je in CM?

Het beste antwoord

De maximale onderdruk ("zuigkracht") die een pomp kan opwekken, is 1 atmosfeer. Dan heeft de pomp een perfect vacuüm gezogen. Harder kun je niet zuigen.

Een waterkolom van 10 m hoogte heeft een druk van 1 atmosfeer. Dat betekent dat je met een zuigpomp water maximaal 10 m omhoog kunt zuigen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Met meerdere pompen in serie kun je natuurlijk wel hoger (dieper) komen. Maar verder dan 10 m per pomp lukt dus niet.

Er zijn twee manieren om boven die 10 m per pomp uit te komen.

De eerste manier is een drukpomp te gebruiken. Die zet je *onderaan*, en je bouwt druk op in plaats van te gaan zuigen. Aangezien er in theorie geen bovengrens is aan de hoeveelheid waterdruk die je zo kunt opbouwen, kun je het water willekeurig ver omhoog pompen.

De tweede manier is het verhogen van de atmosferische druk. In een afgesloten ruimte kan dat. Als je de druk verhoogt tot bijvoorbeeld 5 atmosfeer, kun je met een zuigpomp het water 50 m omhoog zuigen.
Cryofiel
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
mooi + ik vroeg me net af of ik deze ook nog ging doen, is duidelijk niet meer nodig zo
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
80 meter is geen probleem. Het water komt vanzelf omhoog tot het grondwater peil. Aangezien het grondwater in Nederland op de meeste plaatsen boven de 10 meter staat kan men volstaan met een centrifugaalpomp die aanzuigt. Meestal gebruikt men bij een een diepe bron een bronpomp.( ook dit is een centrifugaalpomp) Deze hangt dan in de bron en pomt het water omhoog. Bij een bron van 80 meter diep en een filter van 15 meter zal de bron op 63 meter hangen.

Andere antwoorden (2)

Wij hebben op het werk een waterput en die zit op 80 meter diep.
Wij hebben daar een centrifugaalpomp opstaan die maar liefst 24 m2 per uur omhoog haalt.
Dus 80 meter is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat moet dan een drukpomp zijn. Met een zuigpomp is 80 m onmogelijk - althans, onder atmosferische druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pomp heeft een opzuig hoogte van max 100 meter.
het is een gewone centrifugaalpomp hoor.
Cryofiel
12 jaar geleden
Is het niet een opPOMPhoogte? Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Barometer . Daar wordt weliswaar een hoogte van 12 m genoemd in plaats van de 10 m die ik in mijn antwoord noem, maar het principe blijft gelijk: als onderin een waterkolom de druk 1 atmosfeer is, is de druk 10 (of 12) meter hoger 0 atmosfeer. Dat is de maximale zuigkracht van een pomp, negatieve drukken kan een pomp niet bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het al vaker vermeld maar wikipedia is niet overal even betrouwbaar. En ik heb het vermoedde dat jij zelfaanzuigend en oppompen door elkaar gooit. Zelfaanzuigend is inderdaad maar tot een metertje of 10, oppompen kan tot vele grotere dieptes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag ging over opzuigen, dus 10 meter is het juiste antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Wikipedia is inderdaad niet altijd correct. De fysica echter wel. Die zegt dat de waterdruk toeneemt met ongeveer 1 atmosfeer per 10 m diepte - en dus afneemt met ongeveer 1 atmosfeer per 10 m hoogte. Als onderin je pompslang de druk 1 atmosfeer is, is de druk 10 m hoger (of 12 m, daar wil ik af zijn) dus 0 atmosfeer. Dan kun je zuigen wat je wilt, maar daarmee krijg je echt geen water omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter hoe dieper men komt hoe meer de druk zal stijgen. Denk hierbij ook even aan de laatste olieramp in de golf van Mexico, waar op een diepte geboord werd waar de druk zo enorm was dat de olie spontaan boven het booreiland uitkwam en een enorme explosie veroorzaakte.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan is er echter geen sprake meer van het opzuigen van water via een pomp. Je hebt het dan over een soort geysir die vanzelf spuit. Misschien dat een pomp dan alleen nog voor het laatste stukje een beetje hoeft te helpen.
Er worden tegenwoordig voor waterwinning putten geboord tot 700m. diepte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar ook dat zijn drukpompen, geen zuigpompen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderwerp is aanzuighoogte van een pomp en niet hoe diep putten zijn. 10 m is het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wildelely Ik zie nergens staan dat het gaat om aanzuig hoogte of diepte. De vraag is van hoe diep kan je water aanzuigen. En nu kunnen jullie fysica en alles er op los laten maar water dat op 700 meter diepte bevind zal enorm hoor opstijgen vanwege de druk die op die diepte is zal het water vele meters stijgen en is het mogelijk om met een plunjerpomp het water aan te zuigen.