Een tornado is een felle windhoos of een felle waterhoos.
Bij ons komen waterhozen veel meer voor (Noordzee)
Bij kleine hoosjes , die hier veel voorkomen , hoeft dit niet tot aan de wolken te komen , soms is er zelfs geen wolk te zien (die typische windvlagen , waarbij soms hooi en stof cirkelvormig over de weide dwarrelt. Die vlaagjes komen en gaan)
Grotere hozen reiken wel tot een wolk en dat kunnen zeer gestapelde wolken zijn , die tot 10 km hoog kunnen pieken.
Tornado's zijn heel moeilijk te bestuderen , omdat ze plots ergens ontstaan en plots weer verdwijnen.
Dit in tegenstelling tot een orkaan , die men soms al weken kan gadeslaan.
De meeste echt zware tornado's zijn bijna allemaal in het Zuidoosten van de Verenigde Staten ( de tornado alley).
Schemaatje van een windhoos:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, een windhoos hangt vaak onder een onweerswolk.

Een zware windhoos wordt tornado genoemd. In het Engels wordt het woord tornado overigens op windhozen van alle sterktes toegepast.
13 jaar geleden
Een echte windhoos reikt niet allen tot de wolken , het is eigenlijk andersom.
Hij komt UIT de wolken en raakt de grond, echter niet eens altijd.
Zelf woon ik in de buurt van de Waddenzee en heb menigmaal zo een slurf en niet zelden meerdere tegelijk , gezien heb.
Ze kwamen danuit de wolk als een lange slurf die nu en dan de grond (of het water) raakten en dan zich als een zuigslang (want dat is het ook) tegoed deden aan alles wat los en niet goed vast zat.
Vooral op water wordt de slurf, door het water wat vernevelt in de slurf, goed zichtbaar.
Wat me wel opviel was dat deze slurf geen duidelijke verwijding heeft waar het de wolk raakt, het komt er gewoon dus als een slang uit.
Dat optrekken en weer zakken van deze slurf gaat relatief vrij snel, het is meer een secondenkwestie dan dathet minuten duurt.
Een wolk kan meerder slurven geven.
Dit zijn allemaal eigen waarnemingen, die overigens in de literatuur bevestigd worden.
Zolang je ver uit de buurt blijft is het een mooi gezicht.
Kom er niet dichtbij, de gang van de slurf over de grond is onberekenbaar, het gedrag lijkt meer op een tuinslang die op drift is dan een keurige hoos met een berekenbare koers, een hoos doet maar wat.
Als ik dan zo een hoos zie huishouden, hoop ik maar dat hij geen boot treft.
De mensen op zo een boot, vooral als het een zeilboot is
maken niet veel kans er ongeschonden van af te komen.