Hoe ontstaat het geluid "donder" dat bij bliksem hoort ?

bovendien, waarom is er ook bliksem zonder donder waar te nemen? En kan het omgekeerde ook voorkomen; donder zonder bliksemschicht ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat eigenlijk de knal er eerder is als de bliksem? Maar omdat licht sneller is als geluid zie je dus eerst de flits en hoor je dan de knal. ;-)
Antoni
14 jaar geleden
sneller dan !

Het beste antwoord

Als een bliksem door de lucht slaat, dan is dat een lijn van geladen deeltjes. Die lading is zo hoog, miljarden volts, dat is zo hoog omdat de afstand zo groot is, die horen bij elkaar, spanning en afstand... En als dan die stroom loopt en stoten de deeltjes die allemaal gelijk van lading zijn elkaar af... Dus dat vliegt met een hele hoge snelheid uit elkaar... En die deeltjes, het zijn luchtmoleculen, vliegen uit elkaar en vormen luchtledigheid rondom de bliksem, het kan een buis worden van vele meters doorsnee... Dan stopt het stromen van de elektriciteit, want door het stromen daalt de spanning... En dan is er dus een situatie van een buis van tientallen meters doorsnee en honderden meters in lengte... En dat wordt nu niet meer op zijn plaats gehouden, dus die slaat weer dicht op elkaar, dus het dondert in elkaar en de buis van luchtledigheid wordt opgeheven, dat opheffen, in elkaar slaan, dat is het geluid van de donder...

Als je heel dicht bij de inslag zit, dan hoor je het gieren... Ik kan dat niet anders benoemen, maar het hoort als gieren, dat is het uit elkaar vliegen van de lucht en de donder dat is het inelkaar slaan van de luchtkolom...

vandaar...

Toegevoegd op 19-05-2009 08:40:08
De twee zaken, bliksem en donder komen altijd samen voor, nooit kan er een apart voorkomen... waarom, omdat de donder een gevolg is van de bliksem... Als je een appel loslaat is het gevolg dat de appel valt, oorzaak en gevolg, die horen bij elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het geluid wordt veroorzaakt doordat de lucht rondom de bliksemschicht plotseling sterk wordt opgewarmd en daarmee in korte tijd gigantisch uitzet. Deze uitzetting plant zich voort door de lucht als geluidsgolf. Bij jou aangekomen zal je deze ervaren als een fikse knal (de donder).

Toegevoegd op 19-05-2009 07:26:54
Trouwens...., bij iedere explosie doet zich dit effect voor. Al is het nou de verbrandingsmotor van je auto of het rotje bij oudjaar, geeft allemaal veel herrie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bovenstaande antwoord is correct, en ookal hoor je soms donder zonder dat je de bliksem ziet, de bliksem is er wel. De bliksemontlading kan van wolk naar wolk overgebracht worden, dit heet weerlicht. In sommige gevallen zie je de flits dan niet (of de gewone bliksem is te ver weg om te zien)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bliksem verhit de lucht waar hij doorheen gaat tot duizenden graden. De lucht zet daarbij in zeer korte tijd heel sterk uit. Meteen daarna, als de bliksem over is, koelt de hete lucht snel af, waardoor de verhitte lucht weer krimpt en het bliksemkanaal in elkaar ploft.

Die plotselinge luchtdrukveranderingen veroorzaken een drukgolf. En een drukgolf in lucht, dat is geluid.

Is de bliksem dichtbij, dan hoor je alleen die ene drukgolf, van het uitzetten en inkrimpen van de lucht. Dat klinkt als een scherpe, vrij hoogtonige, loeiharde krak. Dat komt het dichtste bij het eigenlijke geluid van de bliksem.

Is de bliksem verder weg, dan rolt die drukgolf over de aarde, en beweegt zich door luchtlagen. De drukgolf buigt af door temperatuurverschillen tussen de luchtlagen. De golf weerkaatst tegen gebouwen, bossen, heuvels. Daardoor wordt die ene oorspronkelijke krak omgevormd tot een langgerekte serie.

Daar komt bij dat hoge tonen sneller uitdempen dan lage tonen. En hoge tonen weerkaatsen eerder dan lage tonen. Zit je dus verder weg, dan blijven voornamelijk de lage tonen over.

Deze twee effecten (korte krak die omvormt tot langgerekte serie, en het overblijven van de lage tonen) resulteren in de typische donder.

Zit je op middelmatige afstand van de bliksem, dan hoor je een combinatie: eerst de scherpe, hoge krak, daarna de lage, rollende donder.

Bliksem zonder donder kan alleen als de bliksem ver weg is. Dan is er wel een donder - die is er altijd - maar die hoor je niet.

Donder zonder bliksem kan niet. Donder wordt veroorzaakt door bliksem. Het is wel mogelijk dat jij zo ver weg bent, en dat de bliksem achter een heuvel, of hoog in een donkere wolk plaatsvond. Dan kun je de bliksem niet zien, maar de donder wel horen. Het zal dan altijd om een langgerekte, zeer laagtonige donder gaan - zie uitleg hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat beweegt maakt geluid. Dus ook donder