Is er bewijs voor het bestaan van een allergie tegen gehomogeniseerde melk?

Toegevoegd na 9 uur:
*allergie voor gehomoniseerde melk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Bedoel je, strikt genomen, allergie? Of overgevoeligheid, of intolerantie? Ik ben geen expert, maar ik meen me te herinneren dat dit drie verschillende dingen zijn. En wat bedoel je met je vraag: heb je het over problemen met melk en (dus?) ook met gehomogeniseerde melk, of bedoel je of het mogelijk is dat je geen problemen hebt met rauwe koeien- of geitenmelk, ook geen problemen hebt met gepasteuriseerde of gesteriliseerde koeien- of geitenmelk, maar wel met gehomogeniseerde koeien- of geitenmelk? Met andere woorden, of het mogelijk is dat specifiek het homogenisatieproces voor problemen zorgt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de wiki site wordt de bewering gedaan. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Homogeniseren Hier gaf ik dat als deel van mijn antwoord http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/vraag/592840/verschil-verschil-tussen-demeter-melk
Dat werd tegengesproken, dus ik vroeg me af wie er nu gelijk heeft. Het gaat dus om het laatste wat je opteert.
Antoni
7 jaar geleden
Vind je dezelfde bewering terug op de Wikipedia-pagina's in andere talen? Misschien staan daar wel bronnen bij. Vind je daar de bewering niet, dan lijkt mij die (nog) minder betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie . Ik zal eens kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.stichtingdemeter.nl/kwaliteitsmelk-zonder-homogenisatie/
Hier hebben ze het over een allergene werking.
Eigenlijk hetzelfde alleen klinkt het woord beter bij wat er gebeurt, het is geen sterke reactie, maar allemaal vage dingen die er niks mee te maken lijken te hebben. Ik denk wel dat wat bij SimonV staat kan kloppen.
Een zwaardere reactie als er al een allergie is.
Maar dan is er ook nog oorzaak - gevolg.
Anders bronnen stellen vooral dat er veel niet duidelijk is.
http://milk.procon.org/view.answers.php?questionID=000808 ps. Die zin in de wiki die nu weg is stond er al vanaf 2006.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het verhaal van SimonV en dat van de Demeter is toch een behoorlijk andere dan de losse zin die op de wiki-pagina stond. ps. Die zin in de wiki die nu weg is stond er al vanaf 2006. Nou dan is dus 10 jaar te laat verwijderd (of gewijzigd naar een juiste zin).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Anders bronnen stellen vooral dat er veel niet duidelijk is. Dan juist is zo'n duidelijke uitspraak als die op de wiki stond toch niet te verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn hoogstens aanwijzingen dat als je al allergisch voor melk bent, gehomogeniseerde melk sterkere allergische reacties zou kunnen geven. (wat in andere bronnen weer tegengesproken wordt). vs Sommige mensen zijn allergisch voor gehomogeniseerde melk. Ik sta dus 100% achter de verwijdering.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dan nog blijft de vraag of een eventueel verschil in reactie komt door het homogeniseren sec, of door de hoge temperatuur waarmee homogeniseren normaliter wordt gecombineerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zonder eigen achtergrond kennis, alleen hangend op een enkel antwoord hier met twijfelachtige bronnen een wiki veranderen..
Aan de andere kant kan je dat waarschijnlijk ook zeggen over degene die die zin erin heeft gezet. Een punt is dat er een (niet (geheel) correcte) kanttekening van homogeniseren weggehaald is.
Terwijl het een stuk complexer is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een goed punt, immers er blijkt niet voldoende dat de stelling op enige realiteit gebaseerd was. Als je er zeker van bent dat er wel een allergie bestaat voor gehomogeniseerde melk, dan zoek je daar een bron voor, herstel je de zin en verwijs je naar de bron. Of als de zaak complexer ligt, geef dan een genuanceerder verhaal dan de gewoonweg onware stelling die wikipedia vervuilde. Achtergrond kennis is niet nodig. Ik heb ook geen verstand van voetbal, maar Engeland ligt eruit, zo heb ik begrepen.

Antwoorden (1)

Nee. Integendeel, in 1983 hebben onderzoekers van de Universiteit van Californië reeds bewezen dat er geen allergie tegen gehomogeniseerde melk bestaat. Onderzoeken die hierop volgden, hebben dit bevestigd.
Er zijn hoogstens aanwijzingen dat als je al allergisch voor melk bent, gehomogeniseerde melk sterkere allergische reacties zou kunnen geven.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"The notion that homogenization, and milk’s XOD in particular, is a health hazard " Dat gaat niet over een allergie, maar is heel algemeen en gaat hooguit over ontstekingsreacties. (als ik dat goed vertaal)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De laatste alinea voor "bottom line" is denk ik waar simonv aan refereert.
Cryofiel
7 jaar geleden
Duidelijke taal, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord over de 1983 studie is verkeerd vertaald en klopt niet, dat maakt het antwoord fout, jammer dat je dat niet verandert, dus dan maar een -
De zin in je reactie is op zichzelf staand en verwijst nergens naar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De zin in je reactie is op zichzelf staand en verwijst nergens naar."
ofwel:
Die is zonder bron waardeloos en de website geeft geen bron.
SimonV
7 jaar geleden
In de bron staat dat onderzoeken hebben aangetoond dat gehomogeniseerde melk niet het risico van melkallergie vergroot.
Ook dit onderzoek toont dat weer aan: https://www.researchgate.net/publication/234102587_Does_homogenization_affect_the_human_health_properties_of_cow's_milk Ik heb zitten zoeken naar onderzoeken die het omgekeerde aantonen, maar niet kunnen vinden (alleen bij knaagdieren, niet bij mensen). http://www.raw-milk-facts.com/homogenization_T3.html