waar vind ik literatuur over hoe "verbondenheid" en "vrijheid" kunnen samen gaan?

in het algemeen dus, dat kan liefdesrelaties zijn maar ook een arbeidscontext, verbinding met de samenleving enz.
er zouden vele filosofen al over geschreven hebben maar als ik google vind ik toch niets.

7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Als ik zoek in Picarta (zeg maar de Nederlandse centrale bibliotheekcatalogus) op de combinatie van deze twee termen, dan komen er wat betreft boeken 14 treffers. Ze gaan vooral over politiek en over religie, maar deze gaat in de richting van wat jij zoekt:

Vrijheid en verbondenheid : een humanistische visie / Corrie van de Weerd. Amersfoort : Giordano Bruno, 1986. ISBN 90-5013-006-2
De begrippen vrijheid en verbondenheid, benaderd vanuit een humanistische optiek. Centraal staat de idee dat de mens zelf in staat is vorm, inhoud en zin te geven aan het leven. Daarmee heeft hij tegelijkertijd de opdracht dat te doen; zo'n opvatting brengt verantwoordelijkheid mee voor de eigen levensloop. De auteur richt zich in dit boekje op de vraag hoe de individuele vrijheid vergroot kan worden (door recht te doen aan iedere autonomie) zonder de onderlinge solidariteit (de verbondenheid) in gevaar te brengen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Door te zoeken op 'verbondenheid' en 'filosofie' komen er andere mogelijke titels tevoorschijn:

Verbondenheid : het ontstaan van de menselijke relaties / Ferdinand Cuvelier. Kapellen : Pelckmans, cop. 1998. ISBN 90-289-2584-8
Elke relatie speelt zich af in het spanningsveld tussen liefde en dood, ontwikkeling en neergang. De auteur (bekend Belgisch relatietherapeut) beschrijft in een filosofisch, cultureel-historisch, sociologisch en psychologisch opgezet boek hoe relaties kunnen worden begrepen. Een diepzinnig boek met een oorspronkelijke visie op het leven.

Verhalen van de ziel / Gary Zukav. Utrecht [etc.] : Servire, cop. 2002. ISBN 90-215-9575-3
Korte, waargebeurde geschiedenissen die tekens vormen van de onderlinge verbondenheid van mensen met elkaar en met het universum. De auteur vertelt een aantal anekdotes waaruit hij levenslessen trekt. Deze monden uit in aanbevelingen t.a.v. manieren waarop we in contact kunnen komen met ons ware Zelf, de bron van onze creativiteit, met onze intuïtie, enz. Een terugkerend thema is ons vermogen om meer en ruimer waar te nemen dan we gewoonlijk doen. Het boek gaat over spiritualiteit en innerlijke bewustwording in de breedste betekenis, dus over de zin van het leven.
Amadea
7 jaar geleden
liveisgreat
7 jaar geleden
bedankt voor de moeite, super! ik ben blijkbaar een zoekkluns, ik heb die termen ingetikt en kreeg dingen over computers :-/
welke zoekmachine heb jij?
Amadea
7 jaar geleden
Ik Google meestal, maar zoals al in het antwoord staat gebruik ik voor vragen over literatuur Picarta.
liveisgreat
7 jaar geleden
ga ik onthouden heel goede tip