Als je op google de juiste tijd zoekt, krijg je verschillen van meer dan een minuut. Wie heeft de juiste tijd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Erna55
8 jaar geleden
De atoomtijd is de meest precieze.
am-pm.nl
Erna55
8 jaar geleden
http://www.am-pm.nl/de-juiste-tijd/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je een link geven die hier vanaf wijkt?
http://time.is/

Antwoorden (5)

Als ik de juiste tijd wil weten kijk ik altijd even op teletekst bladzijde 777.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom pagina 777?
De juiste tijd staat toch ook op de openingspagina 100 of nieuws 101.rechtsboven in beeld.
Dan valt het mij op dat er een verschil zit van enkele seconden tussen teletekst van analoge tv en teletekst van digitale tv. Deze laatste loopt achter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pagina 777 geeft niet eens secondes aan. Pagina 100 is dan veel beter. Maar zoals gezegd. De manier waarop TV verzonden wordt kan soms voor seconden vertraging zorgen. Op internet is het eerder maar milliseconden.
Een radiografisch gestuurde klok.
Als ik hier bij mij kijk, dan loopt dewereldklok.nl 5 sec. achter op een radiografisch gestuurde klok, maar die zit er wel dicht bij.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch kan ik niet heel goed plaatsen waar het verschil zit in een readiografische klok en de website van NIST die ook direct op op die tijd gebaseerd is lijkt me. De ping van time.is die ook op die tijd loopt(visueel gelijk op de seconde tik) geeft een ping van 100ms. Das dus 0,1 seconde.
Offieel Amerikaans instituur voor de tijd standaard.
http://time.gov/HTML5/
Reddie
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Daar lijkt onze zomertijd (nog) niet in meegenomen.
Erna55
8 jaar geleden
Sorry, ik had niet goed gekeken.
Er staat bij dat je 1 uur moet optellen.
Dan is deze tijd tot op de seconde correct.
Ik kijk altijd op de pc / internet , maar ook op de tv [ dat is van KPN ] en mijn derde mogelijkheid is teletekst.

Zit er verschil in? Dat is natuurlijk het punt .

Antwoord : pc zowel als tv/KPN en ook teletekst hebben dezelfde tijd, dus geen verschil .

"Take your pick" ;-)

Toegevoegd na 14 uur:
De vierde mogelijkheid is natuurlijk de radio en dan een afzonderlijke , dus niet via tv of internet, nee een ouderwetse transistor radio die met een stekker in het stopcontact moet en dan geluid geeft. Minstens één keer per uur , het hele , wordt het nieuws gelezen en zo heb je dus nog een 'klok' erbij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Jouw PC, internet en teletekst komen door dezelfde kabel binnen en hebben (waarschijnlijk) dezelfde afwijking in vergelijking met de radiografische klok. (Vertraging t.g.v. da kabelaanbieder).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hetnieuws komt tegenwoordig niet meer op exact het hele uur. Vroeger kon je de piepjes vertrouwen, tegenwoordig zeggen ze: het is nu 2 minuten over 1. Dit is het nieuws.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"tegenwoordig zeggen ze: het is nu 2 minuten over 1. Dit is het nieuws." Dat klopt, maar dan nog , @pokemon , dan heb je toch een 'tijdsmelding , daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jc54 Ik geloof er niks van dat die tijden gelijk zijn, bij mij lopen TV internet en teletekst juist verschillend. Ja op de minuut zit het wel aardig OK, maar ze verschillen zeker een seconde of 10. "Dat klopt, maar dan nog , @pokemon , dan heb je toch een ‘tijdsmelding , daar gaat het om" Nee daar gaat de vraag nou juist net niet om. De vrager constateert dat niet alle tijdsmeldingen op de seconde exact gelijk zijn en vraagt zich af welke betrouwbaar is. Als we iets weten is dat TV onbetrouwbaar is als het gaat om tijd. Kijk maar eens analoog en digitaal (bijvoorbeeld op slaapkamer en woonkamer) en dan op het zelfde kanaal, daar zit soms seconden vertraging in.
De grote vraag is niet zozeer wie de juiste tijd geeft, maar veel meer "welke" tijd deze geeft of streeft te geven, of als je het anders opvat welke van deze standaarden de "juiste" is.

Anders dan je wellicht zou denken kennen we meer dan een tijdstandaard. Namelijk: UTC, GPS, Loran en TAI, die allen een andere een tijd aanhouden. GPS en Loran kunnen we direct afschrijven als kandidaat en dan houden we UTC en TAI over.
http://www.leapsecond.com/java/gpsclock.htm
De bovenste is je computertijd en als het goed is staat deze op UTC welke in de regel aangehouden wordt als "de tijd". Een heel lastig verhaal maar atoomklokken(TAI) houden geen rekening met afwijkingen. Ze houden heel precies de seconde aan, maar niet elke dag duurt precies 24:00:00:000 (etc.), de aarde trekt zich niet zoveel aan van onze seconde.

Onder andere http://time.is/ die direct de juiste tijd(UTC+2 24h) voor ons aangeeft en welke zeer waarschijnlijk op dezelfde servertijd is gebaseerd als het al eerder gegeven antwoord van Reddie (http://time.gov/HTML5/). Deze geeft ook gelijk aan hoeveel seconden je Windowsklok (rechtsonder in de taakbalk) verkeerd loopt.

(Als het niet goed loopt volgens die site)
Het leuke is dat je je tijdsweergave op je PC gelijk kan krijgen met deze tijd, door een andere tijdserver in te stellen in de instellingen van Windows (of hem even te syncen).
-Druk op de Windowsknop/startknop
-(tik in:) datum en tijd (druk op enter)
-Klik op het tabje "internettijd"
-Klik op instellingen wijzigen
-en voer: pool.ntp.org
in waar eerst time.windows.com stond of neem anders de time.nist
klik "nu bijwerken" aan
Daarna ververs je http://time.is/ en dan zou je Windowsklok de juiste tijd aan moeten geven UTC+2. Als deze dat al niet deed.

Wil je de secondes ook in de taalbalk weergeven, dan moet je een extra programma downloaden en draaien.
http://www.thewindowsclub.com/display-seconds-in-taskbar-clock-windows
Dan hoef je niet meer naar een site te navigeren, maar heb je altijd de juiste tijd op de seconde nauwkeurig*.

*Aangenomen dat je internetverbinding niet enorme latency(vertaging) zou vertonen. Bijvoorbeeld doordat je gebruik maakt van satellietinternet.