Wie weet ik niet, maar als je hoe bedoelt moet je even bij mijn bron kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is er altijd al geweest, dus de vraag "Wie" heeft de tijd bepaalt is niet relevant.

Wij als mens hebben alleen de tijd onderverdeelt in jaren, dagen, uren en seconden om orde te scheppen in ons dagelijks leven. Hiervoor hebben wij als uitgangspunt het draaien van de aarde en de stand van de zon genomen. Wij hebben de tijd dus toegepast, niet bepaald of uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder twijfel: Onze zon.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet een persoon die de tijd heeft bepaald. In de loop der jaren is het meten van tijd steeds verder ontwikkeld.

Vroeger werd de stand van de sterrenhemel gebruikt als uitgangspunt voor de tijd. Overdag werden er zonnewijzers gebruikt en ‘s nachts bijvoorbeeld een zandloper. Rond 1700 kwamen er nauwkeurige uurwerken.

Maar het was nog steeds een zooitje. Elk land, regio en zelfs soms plaats had z’n eigen tijd. Engeland vond dat dat anders moest, ze voerde in 1880 een standaard tijd in. Dit wordt de Greenwich Mean Time genoemd, misschien heb je daar wel eens van gehoord. De Greenwich tijd is ingevoerd afgeleid van de zon en het ronddraaien van de aarde.

Aan het einde van de vorige eeuw werd het steeds belangrijker dat er een gemeenschappelijke tijd kwam. Dit heeft geleid tot de Universal Time. Ze hebben hiervoor de Greenwich Time gekozen. De Greenwich Time werd dus de Universal Time (wereldtijd).

In 1955 is er een atoomklok uitgevonden. Deze klok houdt de tijd precies. De beste atoomklokken hebben slechts een afwijking van 1 seconde in 300.000 jaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al vroeg is men gebruik gaan maken van de aardrotatie voor tijdmeting. Om vast te stellen wanneer de aarde een rotatie voltooid heeft, moet een oriënteringspunt buiten de aarde gekozen worden. Zodra dit punt een gekozen meridiaanvlak voor de tweede maal passeert, is een dag voltooid. Welke dag dit is, hangt af van het gekozen oriëntatiepunt. Vaak koos men de zon, bijvoorbeeld met zonnewijzers, zodat het een zonnedag betrof. Doordat de aarde ook rond de zon draait, duurt het iets langer voordat de zon het meridiaanvlak opnieuw passeert. Ten opzichte van de verder weg geplaatste sterren kan men de werkelijke tijd meten die het duurt voordat de aarde een volledige omwenteling heeft afgelegd. Dit is de sterrendag die 23 uur, 56 minuten en 4,09 seconden duurt tegenover de zonnedag van 24 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“Tijd” komt uit het Grieks daiesthai wat "verdelen" betekent. Het grondbeginsel van tijd is dus indeling.
Tijd moet als de voortgang en opvolging van de gebeurtenissen en verschijnselen als een zelfstandige en ononderbroken eenheid beschouwd worden. Van een gebeurtenis kan gezegd worden dat deze na een andere gebeurtenis plaatsvindt.
Een gebeurtenis vindt plaats op een tijdstip of moment. De tijd kan worden gezien als een opeenvolging van tijdstippen. Daarnaast kan bepaald worden hoe lang een gebeurtenis na een andere plaatsvindt. Het betreft dan de tijdsduur tussen twee tijdstippen. Tijd is het begrip waarmee deze volgorde en duur worden beschreven.

Van tijd kun je niet zeggen dat hij “bepaald (vastgesteld)” is. Er van uitgaande dat er altijd gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, is er ook altijd tijd geweest.
De tijd tussen gebeurtenissen (tijdsduur) kan worden gemeten met behulp van instrumenten.
Al vroeg is men gebruik gaan maken van de aardrotatie voor tijdmeting. Daarvoor gebruikte men de zonnewijzer, met als opvolgers de zandloper, slingerklok, chronometer en atoomklok.

In een andere betekenis van het woord worden de vertrektijden door vervoersmaatschappijen bepaald, denk hierbij aan een spoorboekje. De tijd wordt bepaald door de NS. Indirect zou dit ook een antwoord op je vraag kunnen zijn.
Nu is mijn tijd om!