Hoe kan het dat bepaalde bloemen openen en sluiten bij zonlicht en duister? En het meedraaien met de zon, hoe werkt dat?

Ik weet dat veel bloemen het vermogen hebben om zich te openen en te sluiten, en om mee te draaien met de zon. Voor het openen en sluiten beschikken ze over 'een scharnier dat deze beweging mogelijk maakt' (bron: wikipedia).

Maar hoe werken deze scharnieren? Waar bestaat het mechaniek uit? Hoe werkt het meedraaien met de zon? Wat maakt het draaien van de bloem mogelijk, wat stuurt de 'vezels' van zo'n bloem, wat initieert de beweging, en wat levert de energie en kracht om dit te doen? Hoe registreert een bloem dat het licht ontvangt, of het bewegen van de zon en z'n positie aan de hemel? En met wat voor soort bewustzijn registreert een bloem dit? Of is er geen sprake van bewustheid maar is het 'slechts' een vorm van mechanica?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Het beste antwoord

Planten hebben geen spieren of weefsels die daar op lijken.

Heliotropie (beweging naar de zon) komt grotendeels tot stand door 'motorcellen' in de pulvinus, het stukje stengel onder de bloembodem. Als de zon van opzij invalt op dat stukje stengel, dan pompen de motorcellen aan die kant kaliumionen uit hun celinhoud weg, waardoor ook hun turgor en hun waterinhoud afneemt. Dit resulteert overdag in een bloemknop die naar de zon wijst en meedraait; 's nachts draait de zonnebloem weer terug.

Voor het draaien naar zonlicht kan ook een ander mechanisme zorgen; als groeihormoon in ongelijke concentraties wordt verdeeld. In gebieden met hogere concentraties groeien de cellen sneller of strekken ze zich meer dan in andere delen. In de plantendelen die in het licht staan wordt het groeihormoon dat de plant maakt meer afgebroken zodat de andere kant sneller gaat groeien. Zo werkt dat bijvoorbeeld bij zonnebloemen, alleen lijkt het maar zo dat ze met het zonlicht meedraaien als ze volgroeid zijn. Dat doen ze namelijk niet als ze groter zijn, slechts gedurende een korte tijd tijdens de groei.

Als je meer informatie wilt zoek dan op "tropie". Wikipedia geeft een mooi overzicht van de verschillende vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Video geeft geen uitleg, maar laat het wel mooi zien.

Toegevoegd na 14 minuten:
citaat:

De opening van de bloem valt samen met beweging van de
kroonbladeren. Al die bewegingen hangen af van vergroting van cellen. Er zijn ten minste vier soorten beweging te onderscheiden:

* De opening hangt samen met de ionconcentraties en met de concentraties van opgeloste suikers in de cellen. Dit proces is reversibel.
* De opening hangt samen met celdood van bepaalde cellen in het kroonblad.
* De opening hangt samen met opname van water in de nacht en afgifte van water tijdens de dag.
* De opening hangt af van verschil in celstrekking.

Dit onderscheid is kunstmatig. Veel bloemen gebruiken alle
mechanismen in meer of mindere mate.

De sluiting van de bloemen gaat ook via gedifferentieerde
celstrekking en veranderingen in turgor, vooral als er sprake is van droogte. Sommige bloemen gaan niet weer dicht. De kroonbladeren vallen na verloop van tijd af als de bloem open is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is heel aardig van je bastanovum.

Andere antwoorden (1)

Bloemen en planten leven. Het uit zich in die beweging, met de zon mee, of dag en nachtritme, dat is een kenmerk van leven, interactie met bewegende zaken. Zij hebben er baat bij om zich zo te gedragen, daarom doen ze dat. Het is goed voor de soort en de overleving van de soort.

De beweging komt door de cellen, zij bewegen zich naar voeding toe en van vergif af. Zie de video´s van Bruce Lipton op het web, deze wetenschapper spreekt daar heel duidelijk over ook op youtube. En ja het is bewustzijn die dat doet.