Bestaan er alternatieven op het IQ om intelligentie te meten?

Ik hoor hier vaak tegenstrijdigheden over, dat IQ een goeie meetwaarde is of juist een slechte.
Daarom vroeg ik mij af of er alternatieven zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Schotse wetenschappers hebben een alternatief voor de befaamde IQ-test bedacht. Bij die nieuwe module staat het werkgeheugen centraal om de intelligentie te meten.
De huidige IQ-test wordt nu al decennia gehanteerd door psychologen, scholen en werkgevers. Men kan hierbij de mentale capaciteiten meten van een man of vrouw. Van essentieel belang is hoe men problemen oplost en in welke mate men abstract redeneert.

Culturele vooroordelen

De nieuwe test gebruikt andere criteria. "Het werkgeheugen meet onze capaciteit voor het verwerken en onthouden van korte termijninformatie. Het draait hierbij om de vraag hoe goed we kunnen ’goochelen’ met verschillende ideeën en taken. Op dat vlak zijn er grote verschillen tussen de mensen en daarom vormt dit een betere manier om het academische potentieel te meten", aldus een wetenschapper.

De nieuwe module zou ook culturele vooroordelen uitschakelen, wat de IQ-test niet doet. De wetenschappers volgden eerst 98 jonge kinderen die voltijds naar school gingen. De traditionele tests konden de resultaten die van de kinderen op de middelbare school en in het hoger onderwijs worden verwacht, minder goed voorspellen.
fremar