Hoeveel liter water komt er uit eeb gemiddelde regenbui/wolkenverzameling

Ik ben benieuwd hoeveel liter water er in een gemiddelde regenbui op aarde valt, niet het mm gebeuren wat genoemd wordt. Ben benieuwd of iemand dit weet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ligt natuurlijk aan de lengte van de bui, en hoe hevig die is.

Gemiddeld in Nederland: 600 tot 900 mm per jaar. Dit komt overeen met 600 tot 900 liter per vierkante meter per jaar. Ga uit van 1 bui per dag over heel Nederland. (gemiddeld, best redelijk toch?) is ongeveer 2 liter per dag per vierkante meter. Neem oppervlakte van heel Nederland: 41.500km^2

Dat is dus 2 liter * 1000000 * 41500 =
83.000.000.000 liter! Over heel Nederland (als de bui dus over heel Nederland is, inclusief de zee die daarbij hoort.) Dat is heel wat!

Toegevoegd na 2 minuten:
Die 83.000.000.000 liter is dus wat er gemiddeld per dag valt in Nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die ziet wat ik fout heb gedaan? Het lijkt wel heel erg veel zo!

Andere antwoorden (2)

Grote wolken bevatten zeer veel druppeltjes en druppels en daarmee heel veel water. Wolken kunnen daardoor vele duizenden tot miljoenen kilogrammen wegen. Doordat het gewicht verdeeld is over doorgaans hele kleine druppeltjes die maar heel langzaam vallen in opstijgende lucht, valt de zware wolk niet zomaar naar beneden. Dit gebeurt pas als de druppels groot genoeg worden om ondanks de opstijgende lucht toch naar beneden te vallen: het regent dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou je zelf kunnen uitrekenen.

Kijk naar een gemiddelde regenbui en meet de volgende grootheden.

Hoogte en oppervlak.

met deze 2 waardes kan je zelf uitrekenen hoeveel liter water er komt vanuit 1 gemiddelde regenbui.

Gemiddelde = hoogste x oppervlak.

je antwoord zal hier m3, dm3, cm3 of welke eenheid je ook gebruikt zijn.

hiervanuit kan je deze omrekenen naar liter.

gemiddelde regenbui kan je zeggen ik neem het oppervlak van heel nederland. en daarvanuit neem ik verschilde waardes qua hoogte deze tel je bij elkaar op deel je door het aantal opgetelde waardes. nu heb je een gemiddelde hoogte.

oppervlak is afhankelijk van wat jij wilt.
neem nederland of een provincie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
succes!

Toegevoegd na 9 minuten:
Stel je hebt een dorp van 2000 m2
hier komt een regenbui op 4 locaties in je dorp heb je een bak neergezet.
aan het eind van de regenbui meet je de hoogte van het water in je bak. deze waardes zijn 10mm, 13mm, 9mm en 8mm deze tellen we bij elkaar op dus krijgen we 10+13+9+8=40 dit delen we daar het aantal opgetelde waardes dat is dan 10mm gemiddeld.

dan gaan we deze gemiddelde hoogte vermenigvuldigen met het oppervlak.

2.000.000.000mm2 x 10mm = 2x10^10mm3

2x10^10mm3 = 20.000 dm3 = 20.000 liter regen!!

oftewel in een regenbui met een omvang van 2000m2 en een gemiddelde regenval van 10mm. krijg je 20.000 liter regen.