Is de stalen staaf in de klassieke boogconstructie constructief een noodzaak?

Overal ter wereld zie je deze staaf onder de boog. Waarom is deze staaf noodzakelijk?

Toegevoegd na 5 minuten:
En moet dat ding trek- of drukkrachten opvangen?

Picture for question
9 jaar geleden
3.3K
Edraket
9 jaar geleden
De stang is noodzakelijk om de spatkracht op te vangen.
Naarmate de boog lager is, is deze kracht groter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spatkracht

Het beste antwoord

Dat zijn trekstaven. Ook wel genaamd: trekstang, trekbalk of trekanker.
Deze hebben als functie de naar buiten gerichte krachten in toom te houden opdat het steenwerk niet barst. Afhankelijk van het ontwerp van het gebouw kan dat inderdaad nodig zijn.

Toegevoegd na 21 uur:
Op het plaatje zie je het krachtenspel. Met een groen cirkeltje heb ik de naar buiten gerichte kracht aangegeven die ontstaat door het gewicht van de stenen boven de onderdoorgang. Die kracht dient dus van een tegenkracht voorzien te worden om het geheel in stand te houden. Dat is in het plaatje geregeld door de muur ter rechterzijde. Als zo'n muur er niet is dan kan die kracht door een trekstaaf worden geleverd.

Toegevoegd na 21 uur:
De naar buiten gerichte kracht, hier dus groen omcirkeld, heet de "spatkracht".
- Met dank aan Edraket
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een boog waar kracht op uitgeoefend wordt wil plat worden en zijn benen naar buiten bewegen.
Denk maar aan de boog van de pijl-en-boog. Die wil ook het liefste een rechte tak worden. Maar dat wordt verhinderd door de pees van de boog.
Dat principe geld niet alleen voor de pijl-en-boog, maar ook voor grotere constructies zoals b.v. bij bruggen. Alleen loopt de ‘pees’ daar onzichtbaar in het wegdek.

Soms zijn er andere goede ankerpunten. Wanneer de brug uit het voorbeeld hierboven b.v. hele stevige ankerpunten in de over heeft, dan is extra versterking onder het wegdek uiteraard niet nodig. Feitelijk neemt de oever dan de funktie van de ‘pees’ over.

Zo werkt dat ook met de bogen in gebouwen. Sommige bogen zitten zodanig in de constructie opgesloten dat ze de trekstang (=de ‘pees’) niet nodig hebben. Het is als de brug met de stevige overs. Maar vaak zijn het juist de bogen die de stevigheid van de constructie moeten vormen en zijn er geen stevige ‘oevers’. Dan zijn de trekstangen erg belangrijk om de krachten die de benen van de boog naar buiten willen bewegen op te vangen.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de volledigheid: de staaf moet dus trekkrachten opvangen.