Hoe ademt een amoebe (1 cellige) ?

ik moest het opzoeken voor biologie maar ik kan het niet vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (4)

Via diffusie omdat de celmembraan zo dun is dat het zuurtsof vanzelf van de hoogste naar de laagste concentratie gaat. Dus als het zuurstof niveau in de cel daalt wordt het aangevuld uit de omgeving.

Toegevoegd na 2 minuten:
En je biologieleraar vertellen dat je het hier hebt gevonden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie

Overigens gebeurt dit ook in onze longen. Daar zijn de longblaasjes zo dun dat de zuurstof "vanzelf" door de celmembraan gaat naar de lager concentratie. Om de zuurstof naar de dieper gelegen cellen te brengen zorgt ons bloed.

Je biologieleraar verwacht wel dat je kunt uitleggen wat diffusie is, dus kijk het wel even na!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je klinkt als een expert. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben die biologieleraar ;o)
een eencellige ademt niet hij wisselt zuurstof uit door een semipermeable membraam,de naam zegt het al een eencellige heeft maar een cel en daar zitten geen longen of kieuwen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met semipermeabel (halfdoorlatend) heeft dit niet te maken. Het zuurstof kan gewoon door de membraan heen (beide kanten op van de laagste concentratie naar de hoogste concentratie. De semipermeable eigenschap van een celmembraan heeft alleen invloed als bepaalde stoffen worden tegengehouden en andere stoffen niet. Hierop is het principe van osmose gebaseerd. De cellen in de longen en kieuwen werken ook op basis van diffusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dus laat de celwand van een amoebe alles door ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar zuurstof wel (beide richtingen), dus voor zuurstof is de wand geheel permeabel (doorlaatbaar). Zuurstof beweegt zich vrijelijk door de celmembraan heen in de richting van de laagste concentratie.
in en uit...in en ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De amoebe beweegt zich voort en voedt zich met behulp van schijnvoetjes, pseudopodia. Hij sluit voedselpartikels in met zijn schijnvoetjes. Zo wordt een voedselvacuole gevormd. Deze versmelt vervolgens met een lysosoom waardoor het partikeltje verteerd wordt. De vorm lijkt steeds te veranderen doordat schijnvoetjes uitgestoken en weer ingetrokken worden.

Ze halen adem via de huid. In je tuin, in het bos, in het gras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adem halen door de huid? Een amoebe bestaat uit precies één cel en dat is geen huidcel. Ze zitten bijvoorbeeld in het water in de sloot en zijn heel klein.