wat was de situatie tussen frankrijk en marokko tijdens de kolonisatie?

Ik wil gaag weten hoe frankrijk begonnen is met het bezitten van Marokko en hoe dat ging.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Het is niet zo veel maar toch hoop ik dat je hier iets aan hebt : :) nog veel succes!

De Herinneringsmedaille aan Marokko (1909) (Frans: Médaille commémorative du Maroc) was een Franse herinneringsmedaille. De medaille herinnert aan de Franse veldtocht in Marokko, uiting van het Franse kolonialisme en expansionisme in een periode waarin Frankrijk met de andere Europese machten concurreerde om zoveel mogelijk gebieden in Afrika en Azië te veroveren of goed- dan wel kwaadschiks aan zich te binden.

De door president Fallières ingestelde medaille was bestemd voor militairen, zeelieden, Franse inwoners van Marokko, marinepersoneel, burgers die de gewonde soldaten bijstonden en hebben deelgenomen aan militaire vredesoperaties en diegenen die de verdediging van Frans bezit in Marokko tijdens de Tweede Marokkaanse Crisis op zich hadden genomen.

Deze internationale politieke crisis,ook wel 'Agadir-crisis' genoemd, was een conflict tussen Frankrijk en Duitsland. De crisis ontstond toen Frankrijk in het jaar 1911 tegen eerdere afspraken, troepen naar Marokko zond, zogenaamd om landgenoten te beschermen tegen rellen.

Frankrijk stuurde in het voorjaar van 1911 troepen naar Fez omdat opstandelingen de sultan van Marokko bedreigden. Duitsland ging niet akkoord, omdat het zenden van troepen inging tegen de afspraken uit 1909. Uiteindelijk liep het conflict met een sisser af omdat Frankrijk elders in Afrika territoriale concessies aan Duitsland deed.

De onderscheiding werd in een Wet van 22 juli 1909 ingesteld. De Franse regering wilde de troepen die tussen 1907 en 30 maart 1912 onder het bevel van de toekomstige maarschalk Hubert Lyautey betrokken waren bij wat zij vredesoperaties noemden, belonen. De wet noemde specifiek ook de aan Franse zijde vechtende Afrikaanse soldaten zoals de Marokkaanse goumier of moghazeni. De einddatum 30 maart 1912 is de datum van afkondiging van het Verdrag van Fez waarin het Franse protectoraat werd gevestigd.

De medaille werd 63.200 maal toegekend.

Militairen die tussen 30 maart 1912 en 1915 vochten in Marokko werden onderscheiden met dezelfde Herinneringsmedaille aan Marokko met een gesp waarop "MAROCCO" stond. Nóg latere militaire inzet in Marokko, waar in 1915 en 1925 opstanden moesten worden neergeslagen, werden beloond met de algemene Koloniale Medaille waarop dan gespen met "MAROC 1915" en "MAROC 1925-1926" aan toegevoegd
De door Georges Lemaire gegraveerde zilveren medaille