Klopt het dat de wereld om me heen stiller lijkt als het heeft gesneeuwd? Hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hij vraagt hoe. Op deze manier.

Een harde oppervlakte zoals muren en de grond zorgen ervoor dat geluidsgolven weerkaatst worden. Dit ervaar je als de normale omgevingsgeluid.

Een dik pak (vers) sneeuw is veel slechter in het weerkaatsen van geluid. Het absorbeert het geluid dus. Daardoor is je omgevingsgeluid een stuk minder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Fysisch gezien: De open structuur van sneeuw zorgt ervoor dat de energie in de golven geabsorbeerd worden. Het is als een soort spons te zien. Zacht en plooibaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij=zij maar is wel blij met dit antwoord want inderdaad: dat vroeg ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@congoleo: Neem me niet kwalijk. Namen eindigend op een 'o' zijn vaak mannennamen. Ik bedoelde er natuurlijk niks mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het hoor.. maar in ieder geval 10 punten voor de heldere uitleg!

Andere antwoorden (7)

klopt de sneeuw heeft een dempend effect op de omgevingsgeluiden zeker als het verse sneeuw is
14 jaar geleden
Het ligt eraan op welke manier je het bekijkt.

Er zijn minder mensen met de auto op de weg; dus stiller.
Maar ik heb nog nooit zoveel mensen in het park gezien, heel de dag door; dus minder stil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw heeft onder meer een geluids isolerend effect,vandaar dat je zo weinig hoort als er een flink pak sneeuw ligt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb juist het idee dat het drukker is..Veel meer mensen die lopend naar hun werk gaan. en de andere helft allemaal de auto krabben;-) en dat maakt me een herrie!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo, sneeuw dempt het geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in sneewlandschap hoor je gelukkig de stile, dus dat is juist...
Sneeuw dempt het geluid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw dempt geluiden, omdat het geluid erin verloren gaat zegmaar, omdat het poreus is, het geluid gaat erin, en dan "fade" het gewoon weg..