Hoe oud moet een bron zijn om hem nog te kunnen gebruiken in een onderzoek?

Toegevoegd na 43 seconden:
Hoe oud mag een bron maximaal zijn om nog betrouwbaar te zijn voor in een onderzoek? (Over website usability)

Toegevoegd na 5 dagen:
Het gaat hier om bronnen als in literatuur / onderzoek / o.i.d. Geen menselijke bronnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij mag een bron heeeel oud zijn, tenzij er in de tussentijd een nieuwe theorie voor is. Zo schuift de tijd wel op. Maar als je een bron hebt die 10 jaar oud is, maar de inhoud nog hetzelfde is als vandaag de dag, zou je die wel als bron kunnen gebruiken lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie maakt die literatuur / onderzoek / o.i.d. Dit komt toch ook van menselijke bronnen. Ook onderzoek wordt met een bepaalde flosofie uitgevoerd. Neem nu kerkelijke bronnen, waarvan je weet dat God er altijd iets mee te maken heeft, ook al is er een heel eenvoudige wetenschappelijke uitleg.
Zo zijn er bronnen die beweren dat de aarde plat was, of dat de wereld in 2012 zou vergaan, of een boek als "Mein kampf", De Bijbel, de dagbladen enz enz enz enz, allemaal bronnen die doorspekt zijn met ideologische, Godsdienstige, niet beterwetende motieven.
Neem nu een boek 5de druk en vergelijk deze met de eerste druk, dan zit er al verschil op. Gaan we dan nog eens vertalen en vertalingen maken van vertalingen!!!!!!!!!!!!!!
Daarbij komt nog hoe je zelf deze bronnen interpreteerd en doorgeeft.
Dit wil niet zeggen dat alles wat je hoort, ziet, leest dat dit onwaar is.
Probeer er alleen, door te vergelijken met andere bronnen het beste er uit te halen en gaat niet af op één bron.
Robby BB

Antwoorden (2)

Hangt er van af of het een rechtstreekse bron is.Bij mijn opleiding werdt de test gedaan.Er werden 10 personen apart gezet.Dan moest de eerste binnenkomen en kreeg hij mondeling informatie.Daarna mocht de tweede binnen komen die dan de info kreeg van de eerste die de info had gekregen.Zo ging dit verder tot de tiende pers de informatie kreegBij de eerste overdracht van info werd al duidelijk dat er stukken weggelaten en stukken bijgevoegd werden. Dit evolueerde zo tot bij de tiende persoon totdat er van de eigenlijke originele info niets meer overbleef en er een heel ander verhaal was onstaan wat met het eerste niets te maken had.Dit werd dan nogmaals herhaald in een nieuwe tekst die nog ingewikkelder was. Dit maakte de zaak alleen maar erger.Gaat er van uit dat geen enkele bron 100% betrouwbaar is. Ieder persoon zal volgens eigen goeddunken info doorgeven.Bv in Syrië, laat over een incident met veel doden, de twee partijen hier iets over zeggen. Weet je al op voorhand wat er gaat gebeuren. Geen van de twee gaat zeggen dat zij het geweest zijn en ze gaan zeker het op elkaar steken.
Dus emoties is al een dooddoener voor betrouwbaarheid van een bron. Zo ook betrokkenheid, politiek, vergane tijd, de hoeveelheid info enz. Vanaf dat de eerste letter valt weet je al dat niet alles juist zal zijn. Hierbij komt ook nog eens de werking van ons geheugen. Ons geheugen onthoud niet alles letterlijk, behalve in het kortetermijn geheugen. Maar ze noemen het niet voor niets korte termijn..
Voor de rest worden de belangrijkste zaken opgeslagen. Wanneer we dan later dit gedeelte uit het geheugen halen, dan zullen we de rest er zelf bijvoegen.
Naarmate hoe ouder het geheugen is hoe minder betrouwbaar de bijvoegsels worden.
Naarmate men ouder wordt gaat men zaken anders bekijken. Toen ik mijn diensplicht vervulde was er een zeer imposante officier. Iemand die door zijn uiterlijk de indruk gaf dat hij een reus was, waar iedereen voor sprong.
Wanneer wij later herinneringen uitwisselde met de collega's en deze offr kwam ter spraken, dan werd er altijd gesproken in superlatieven. Tot ik enkele jaren later deze offr in burger tegenkwam. Toen wij in gesprek raakten was dit de eerste maal dat hij zo dicht bij mij stond. Op dat moment kon ik zien wat een klein manneke hij was.
Dit is mij altijd bijgebleven, omdat ik verbaasd was hoe ik mijn eigen een beeld had voorgehouden dat helemaal niet juist was. een beeld dat ik ook heb doorgegeven aan mijn collega's als eerste bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Alleen is dit niet wat ik bedoelde, ik was meer opzoek naar een bron als in literatuur. Nu ik terugkijk op mijn vraagstelling, is die fout. Ik zal de vraag gelijk even aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je iedere bron kunt gebruiken, ook deze waarvan je weet dat ze niet correct of achterhaald zijn.
Dit kan je op andere gedachten brengen zodat je een andere kijk krijgt op een probleem en het zo alsnog oplossen.
Bv iemand die geschiedenis studeerd kan bv door een oud wetenschappelijk boek te lezen waarin staat dat de aarde plat is, leren hoe de mensen toen dachten en daarom op een bepaalde manier leefden en reageerden. Daaruit zou je kunnen concluderen hoeveel macht de kerk toen had en alle gevolgen die daar uit volgden.
Dus een fout boek, waar dus enorm veel informatie instaat als je tussen de regels leest.
Robby BB
Als de bron een degelijk onderzoek of artikel is wat inmiddels niet door de wetenschap of veranderde techniek achterhaald is geworden, dan kun je dit gewoon gebruiken, ongeacht hoe oud het is. In de chemie grijp je bijvoorbeeld ook terug op het elementenstelsel uit 1869. Dit is helemaal niet erg, omdat de elementen niet veranderd zijn. Hierdoor blijft de bron ´´houdbaar´´.