Is 1 lichtjaar in heel het heelal even snel?

Een lichtjaar heeft ongeveer een snelheid van 300.000 km/s. Is die snelheid in heel het heelal even snel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Een lichtjaar is een afstand geen snelheid. Is een km op de wereld even snel is dezelfde onbeantwoordbare vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij bedoel je gewoon: Is de snelheid van het licht constant?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het antwoord daarop is overigens: "Ja"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De snelheid waarmee licht reist hangt af van het medium waardoor het reist. In lucht langzamer, in water nog langzamer. Echter, de lichtsnelheid is onafhankelijk van elk medium gedefiniëerd. En de meter is gedefiniëerd als hoe ver licht in vacuum reist in 1/299.792.458 seconde. Dus in vacuum is die snelheid altijd gelijk.

De vraag in je titel is fout, een lichtjaar is niet snel maar lang.

Toegevoegd na 9 minuten:
De ruimte mag je als vacuum beschouwen.

Het verhaal wordt ingewikkelder met zwarte gaten enzo, waar het licht niet uitkomt. Of er vlakbij. Daar is de snelheid toch even hoog, maar er is iets aan de hand met de ruimte-tijd. Iets dat je kunt vergelijken met iemand op de (verkeerde) roltrap: op die roltrap loopt hij naar boven, maar hij komt er nooit aan. Zo reist licht ten opzichte van de ruimte altijd even snel. Ook licht dat "probeert" te ontsnappen uit een zwart gat.
We zeggen toch niet dat een plek binnen zo'n zwart gat oneindig veel lichtjaren van ons verwijderd is. Lichtjaren worden gebruikt voor "normale" omstandigheden. En binnen het heelal is dat de lege ruimte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+voor vacuüm
Thecis
10 jaar geleden
Hoe je een zwart gat ook kan definieren, een object in de ruimte waarbij de ontsnappingssnelheid > 300.000 km/s
+ voor verhaal