Was de griepprik van vorig jaar een succesvolle/juiste?

Het griepvirus van een bepaald jaar is meestal een mutatie van een griepvirus van het jaar daarvoor. Hierdoor kan tot op zekere hoogte worden voorspeld welke varianten dit jaar actief zullen zijn.
Mijn vraag is of die voorspelling van vorig jaar een juiste was?

10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiend vraag +

Het beste antwoord

Via bijgevoegde links (link 1 en 2) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid kan je meer lezen over de dalende trend wat de vaccinatiegraad betreft.

Via de 3e link vind je informatie over het feit dat het aantal melding aangaande ongewenste bijwerkingen met 35% is toegenomen.

Als je die twee bronnen naast elkaar legt dan zou je kunnen concluderen dat de gripprik een minder groot succes is dan de voorgaande jaren.

En toch relativeren ze bij Lareb (Het Nederlands Bijwerkingen Centrum) deze cijfers.
Lees meer via bijgevoegde link.

Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Is onderzocht of de bijwerkingen daadwerkelijk toenamen, of dat dit slechts lag aan een hogere aversie van de bevolking tegen vaccinaties, zoals we die ook zien bij bijvoorbeeld mazelen? Het feit dat Lareb de cijfers "relativeert", zoals jij het noemt, dus eigenlijk: in context plaatst, doet dat vermoeden. Ook het feit dat de vaccinatiegraad daalt kan misschien worden toegeschreven aan angst. Hoewel dat natuurlijk ook zou kunnen worden veroorzaakt doordat men vroeger de griepvaccinatie (onterecht) als wondermiddel zag, en men nu ontdekt dat de bescherming geen 100% kan zijn tegen zo'n onvoorspelbaar virus als het griepvirus (eigenlijk: als de grote familie virussen die we allemaal 'griepvirus' noemen).
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens mij is de vraag in hoeverre de voorspelling welk soort virus in 2012 griep zou gaan veroorzaken, correct was. Dus niet hoe hoog de vaccinatiegraad was, en ook niet hoeveel bijwerkingen er werden gemeld. Hoewel je dus de gestelde vraag niet beantwoordt, is dit toch interessante informatie om te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Bedankt voor jouw feedback Liefs en fijn weekend gewenst!