Als je een fohn in je bad laat vallen kan je dit meestal niet na vertellen,maar wat gebeurt er als je bijvoorbeeld een fohn in de zee gooit .

Dit is natuurlijk niet realistisch maar toch loop ik al maanden met deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (7)

dan moet je een lang verlengsnoer hebben ...
nee er vallen geen doden door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ontstaat er kortsluiting in de fohn en zal hij verdere diensten weigeren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de spanning gaat zich ontladen over de zee. vissen die te dicht in de buurt zwemmen gaan dood. vissen die iets verder zwemmen kunnen tijdelijk in coma raken. de techniek wordt wel gebruikt bij biologisch onderzoek, om visjes te tellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zal toch wel iets zwaarde geschut zijn dan een fohn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een goede vervolgvraag, kan ik eens navragen bij de biologen die naast mij aan het werk zijn (als ik niet thuis ben...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker diervriendelijk zeg bah
Als je er dan heel dichtbij bent (binnen een halve meter gok ik), kan je weldegelijk een schok krijgen. Blikseminslag in het water is zelfs op honderden meters nog dodelijk.
Met de tegenwoordige aardlekschakelaars in de meterkasten, zou de fohn in bad ook niet meer dodelijk moeten zijn. Je krijgt wel een schok, maar die duurt niet lang genoeg, omdat de aardlekschakelaar direct wordt uitgeschakeld. Uiteraard moet het bad en de leidingen wel goed geaard zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de voeding van de föhn afgezekerd is zal door de ontstane kortsluiting de zekering er uit slaan en de stroom afschakelen.
Als de voeding niet afgezekerd is ontstaat er kortsluiting in de aansluiting van de voeding en in de wikkelingen van de motor. Ondanks dat de föhn in het water ligt, zal de wikkeling toch doorbranden en zal alleen de kortsluiting in de voeding (twee draadjes) blijven bestaan. Gezien de grote massa van de zee zal dit geen verdere gevolgen hebben voor mensen alhoewel je in de nabijheid van de föhn wel prikkelingen zult waarnemen. Vissen hebben een kleinere massa dan de mens en zullen meer last hebben van de stroom en kunnen tijdelijk in coma geraken in de nabijheid van de föhn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout water geleidt de stroom beter dan zoet water.
Uitgaande dat er geen aardlek schakelaar ergens zit zal er dus een stroom lopen door de zee in de buurt van de fohn, inclusief alle levende er om heen.

De sterkte van de energie die door het water vloeit zal met de afstand sterk afnemen, kwadratisch om precies te zijn.
Ben je net zo dicht bij de fohn in zee als thuis in het bad dan zal het nog net zo dodelijk zijn...de fohn is slechts centimeters van je lichaam verwijderd.
Op een meter of wat afstand merk je er bijna niets meer van, 220 volt is niet zo veel en 16 ampere ook niet.
(220 volt spanningsverschil op 10 cm afstand wordt op 1 meter afstand nog maar 2,2 volt)

De al eerder genoemde bliksem betreft duizenden amperes bij miljoenen volt...die is inderdaad op veel groter afstand nog dodelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maarten, 25 mA (miliampere) continu stroom door je lichaam is al dodelijk.
Echter, ook de weerstand van je huid is aanzienlijk.
Vergelijk dat met de geleiding van het (zee)water zelf en dan leert een berekening dat het grootste deel van de stroom NIET door je lichaam gaat.
De berekening van de stroomsterkte door je lichaam gaat op de volgende manier. Van belang is het spannings verschil over de lengte van je lichaam en de weerstand die je natte huis dan nog heeft. Dat bepaald de stroom sterkte door je lichaam en het gevaar. (wet van ohm, spanning / weerstand is stroomsterkte)
Ben je dichtbij de 220 volt dan is het spanningsverschil nog vrij groot, een paar meter afstand niet meer.
Behalve dan dat je fohn opgeslokt wordt door de golven en je hem dus kwijt bent,helemaal niks. Want er is in de zee geen stopcontact.
Iedereen kan nu wel van alles gaan verzinnen en sommige theorien zullen ook wel heel logisch klinken. Ik me hier niet druk over maken als ik jou was.