Hoe werkt het aangeven van de positie van iets of iemand met behulp van de wijzers van de klok?

Ik hoorde iemand zeggen: het bevindt zich op kwart voor twee. Waar moet ik dan kijken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Doe alsof er een enorm horloge op de grond ligt, en alsof jij in het midden van dat horloge staat. De 12 is nu voor je, de 3 is rechts van je, de 6 is achter je, en de 9 is links van je.

Als het kwart voor twee is, staat de kleine wijzer tussen de 1 en de 2 (en dichter bij de 2 dan bij de 1). Kijk in de richting waarin de kleine wijzer wijst. Dat is de bedoelde richting.

Cryofiel
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Is die methode werkelijk zo precies "ontworpen", dat er méér dan (alleen) de hele uren worden gebruikt om een bepaalde kijkrichting aan te geven? De aanduiding "twee uur" (of een ander héél uur) lijkt mij in de meeste gevallen voldoende om in de juiste richting te kijken!
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, meestal wordt met hele uren gewerkt. Omdat je dan minder hoeft na te denken, en omdat deze methode sowieso niet zo heel precies is omdat zowel de zender als de ontvanger een inschatting moet maken van de positie. Daarom zie je dat er meestal met hele uren wordt gewerkt, hooguit een enkele keer met halve uren ("half twee" is bijvoorbeeld precies tussen 12 uur en 3 uur in, dus die positie is vrij eenvoudig in te schatten). De "kwart voor twee" van de vraagsteller is niet erg gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch een +1 waard ;-).