Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je bosbrand voorkomen door het bos in brand te steken?

hoe werkt dat? ik heb dat weer gehoord op de radio maar ik snap er niets van.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat kan inderdaad. Je steekt dan een strook bos aan (uiteraard gecontroleerd) en volgens mij werkt het zo dat de twee vuren dan elkaar de zuurstof ontnemen waardoor ze uitgaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Werkt iets anders dan ik dacht, hier een stukje van dier-en-natuur.infonu.nl...

Back-burning strategie
Bij deze manier van brand bestrijden steken de brandweerlieden (soms urenlang) zelf een deel van het bos in brand. Dit gebeurt met branders en brandbommetjes. Op deze manier branden ze een deel van het bos weg, zodat de brandstof van het vuur wordt weggenomen en de brand een halt wordt toegeroepen. Bij deze manier van bestrijden is het heel belangrijk te kijken naar hoe het gebied er uitziet, heuvelachtig, vlak, etc. Dit betekend dat deze back-burning goed gepland dient te worden.

Dit is een moeilijke manier van bestrijden, want het vuur vindt iedere keer weer een manier waarlangs het verder kan branden. Een grote tegenstander hierbij kan de wind zijn, draait deze of wordt deze sterker, dan kunnen er vonken worden overgewaaid naar het bos dat behouden zou kunnen worden door het bewust wegbranden van een stuk woud en lage begroeiing. Door het draaien van de wind, kan bijvoorbeeld een week hard werken voor niets zijn geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is een techniek die wordt toegepast, men steekt een strook gecontroleerd aan, zodat de werkelijke brand niet meer verder kan. Dit doen ze overigens ook met prairie branden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
jazeker ze steken een stuk bos aan en laten dat gecontroleerd uitbranden
omdat het dus al een keer gebrand heeft kan dat gedeelte niet meer in brand vliegen want alle brandbare delen zijn al verbrand
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Sommige natuurgebieden laten ze de brand gewoon lekker gaan, als deze door een natuurverschijnsel is ontstaan. Dat is natuurlijk echt natuurlijke vorming der natuur.
Uiteraard niet in Nederland, waar alle natuur gecultiveerd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja als je het fikje onder controle houdt dan wel, dan kun tenminste nog misschien wel voorkomen voor de hele bosbrand kan je dan misschien wel voorkomen ja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing