Hoe kun je een (planeet) kunstmatig magnetisch veld maken?

Onze astronaut Andre Kuipers stelde dat als de mens eenmaal op Mars zich zal vestigen hij het beste een magnetisch veld op mars kunstmatig moet aanleggen, om de kosmische straling tegen te gaan. Maar hoe moet/kun je zoiets doen?

8 jaar geleden
1.4K
WimNobel
8 jaar geleden
Ik vind dat nogal een baude bewering van onze nationale astronaut. Zeker, we moeten ons beschermen tegen kosmische straling. Maar een technische methode om een hele planeet van een kunstmatig magnetisch veld te voorzien, daar is in de verste verte nog geen uitzicht op. Wel kunnen we een lokaal veld van zeer beperkte omvang aanleggen, maar dat zal niet veel effect hebben op de gevaarlijke straling. Waarom niet een loden overkapping bouwen? Dat ligt ook ver buiten onze mogelijkheden/budgetten, maar daar kan ik me qua techniek tenminste iets bij voorstellen.

Antwoorden (2)

Een lokaal magnetisch veld is wel te doen; alleen je hebt er veel elektriciteit voor nodig om een redelijke veldsterkte te maken. Al begin twintigste eeuw bouwde de Noorse professoren Birkeland en Stoermer een metalen replica van de aarde, inclusief magnetisch veld, die hij de Terella noemde (het idee was al veel ouder, van de Brit Giilbert). Dat deden zij om te onderzoeken of men Noorderlicht-in-het-klein kon maken (wat lukte). Die Terella was gebouwd als een elektromagneet, dus op grotere schaal zou dat op Mars ook kunnen. Er zijn wel diverse voetangels en klemmen:
1 zo' n elektromagneet moet voldoende sterk zijn (dus groot en zwaar). Geen probleem als je hem ter plaatse kunt maken, maar de materialen zullen op Mars niet voor het opscheppen liggen. Dus moet dit vanaf de Aarde worden aangevoerd; een kostbare zaak
2 dat magnetisch veld is mooi, maar gaat tal van andere problemen niet oplossen; de beschermende atmosfeer zoals de Aarde heeft, ontbreekt op Mars vrijwel geheel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kern van gesmolten ijzer die een tegen gestelde richting op draait dan de mantel zal een nagnetisch veld creëren.

Mars heeft wel een kern van ijzer maar die staat stil.