Waaraan is het handschrift van een linkshandige ten opzichte van een rechtshandige te herkennen?

Dat kan men toch onderzoeken?
Wat is de meest voorkomend bewijs daarvan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het enige wat ik me kan bedenken is dat het handschrift van linkshandigen nog wel eens wil overhellen naar rechts.
Heb zelf dit aangeleerd omdat we op school met vulpen leerden schrijven, en als je hand dan over de letters gaat wordt het een zooitje! Dus als je dan het papier wat schuin houdt / 'bovenhands' schrijft scheelt dat :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken dat ja. Maar het schijnt dat met aan de schrijfstijl veel meer kan afleiden.
Zelfs de persoonlijkheid.

Antwoorden (3)

Weer een interessante vraag! Ik kwam het volgende tegen in de bron: "linkshandigheid is niet voor honderd procent betrouwbaar uit het handschrift op te maken. Wel wordt er in de literatuur op gewezen, dat er kenmerken zijn die vaak – maar niet uitsluitend – in het schrift van linkshandigen voorkomen. Hoe meer van die kenmerken hoe groter de kans dat het om een linkshandige schrijver gaat."

Een paar voorbeelden van die kenmerken (de bron staat er vol mee, van allerlei verschillende onderzoekers):

steil of linkshellend schrift (!);
spiegelbeeldige schrifthalen;
onverbondenheid;
verloopstoringen (remmingen, verbeteringen, beefhalen, verbuigingen);
onregelmatig- en onbeholpenheid;
druktoename;
nadruk op horizontaal gerichte streken;
afname van individuele lettervormgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben linkshandig, heb géén overhellend schrift (keurig rechtop) en geen beefhalen of iets dergelijks. Wat ik wel heb:
'Achterstevoren achtjes'. Ik begin mijn achten iets rechts onder het midden, maak dan het onderste rondje van rechts naar links, kruisen, het bovenste rondje ook van rechts naar links. Zie afbeelding.
Ik maak mijn nullen en o's ook achterstevoren, waardoor je, als ik ze niet precies sluitend maak, het openingetje aan de 'verkeerde' kant ziet zitten.
Maar het valt echt het meeste op als ik een 'krul' maak. Die is in spiegelbeeld (anders is het voor mij niet te doen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Linke- en rechtshandigen duwen en trekken de pen precies van de andere kant. Door microscopisch onderzoek van het papier kun je zien vanaf welke kant de pen kwam en dus of het een links- of rechtshandige was.