Als er iemand zou bestaan zonder zintuigen, zou hij dan kunnen nadenken? En zo ja, waarover?

Dus deze hypotetische persoon is zo geboren. Hij zou niet kunnen horen, zien, ruiken, proeven of voelen. Kan hij dan een gedachte in zijn hoofd hebben? Waarover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja sluit je maar weer af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me genoeg reden om over na te denken, als je dat hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand geen zintuigen heeft kan ie het ook niet zeggen dus succes met het ware antwoord hier op vinden >.<
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zat ik gister ook nog over na te denken:p
rose
12 jaar geleden
Als er geen gedachte is, is er dan wel iemand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dergelijke vraag is al eerder gesteld...
http://www.goeievraag.nl/vraag/geboren-zintuigen-leeft.182844
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies Dat is niet dezelfde vraag.

Antwoorden (6)

Nee, het zou een kamerplant worden, zonder impulsen geen ontwikkeling, als het al enig besef zou hebben zou het wegkwijnen, geen mens kan opgroeien/ontwikkelen in gehele isolatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus volgens jou zou er geen enkele gedachte in zijn hoofd zijn of zijn geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik denk het niet, zelfs een baby heeft geen gedachte, reageert alleen op interne en externe pulsen, zo als honger, pijn, warmte, geur, en vind dat op z'n hoogst prettig of onprettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat een baby geen gedachten heeft? Als ik vragen mag.
(denk overigens dat ik het wel met je eens ben)
Ik denk dat gedachtes enkel en alleen een reactie kunnen zijn op iets. En waar zou je nog op kunnen reageren zonder zintuigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vijf zintuigen zijn horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Nadenken staat hier niet bij, dus kan de persoon wel nadenken. Alleen niet nadenken op een manier zoals wij dat doen, want wij denken over de wereld zoals we die waarnemen met onze zintuigen. Die persoon heeft geen zintuigen, en kan onze wereld dus niet waarnemen en er niet over denken. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden waar aan die persoon zou kunnen denken.

Ten eerste zou hij aan niets kunnen denken. En dan bedoel ik niet aan helemaal niets, want dat zou geen nadenken zijn. Ik bedoel een ruimte of voorwerp, dat eruit ziet zoals een blinde hem zou beschrijven, de geur van hoe een neusloos iemand hem zou beschrijven, het geluid van hoe een dove hem zou beschrijven, de smaak van hoe iemand zonder smaakpappillen hem zou beschrijven, en de aanraking van hoe iemand zonder zenuwen hem zou beschrijven. Om erachter te komen hoe dit eruit zou zien, zou je voor elke eigenschap, dus voor elk zintuig waarmee je het waarneemt, moeten vragen hoe het eruit ziet aan iemand die dat zintuig niet heeft.

Ten tweede bestaat de mogelijkheid dat de zintuigloze persoon een eigen wereld maakt. Creativiteit kan gevoed worden door zintuigen, maar zelf is het geen zintuig. Creativiteit heeft de persoon dus wel. Hiermee maakt hij zijn eigen droomwereld waarin hij leeft. Hij zou dus zeg maar leven in een droom over een zelfbedachte wereld. Als het geen nachtmerrie, maar juist een geweldige droom zou zijn, zouden wij dan medelijden met hem moeten hebben of juist niet? Een groot verschil zou zijn dat de andere mensen, als die er zouden zijn in die wereld, door hemzelf gemaakt zouden zijn in plaats van allemaal individuen zoals in de onze.

Wij zullen er nooit precies achterkomen waaraan die persoon zou denken. Als een van ons al zijn vijf zintuigen kwijt zou raken, zou hij denken aan wat hij waar had genomen toen hij die nog wel had. Dat zijn dus andere gedachten dan die van iemand die nooit zintuigen zou hebben gehad en dus ook niet zou kunnen denken aan de tijd dat die die wel had gehad. Als zo'n persoon al zou bestaan, dan zou hij het ons ook niet kunnen vertellen, want wij zouden zijn aandacht niet kunnen trekken. Hij zou ons niet zien, noch horen. Hij zou kunnen praten, het zeggen, maar zou zich daar niet bewust van zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je prachtige input. Erg interessant om te lezen hoe jij er tegenaan kijkt. Mocht je gelijk hebben, dan betekent dat dat mensen gedachten hebben die los staan van de buitenwereld. Dat het brein een bestaan opzich heeft, die niet gevoerd hoeft te worden.
Of dit waar is weet men niet, dit is namelijk een erg oud, beroemd filosofisch vraagstuk. Maar ik ben de naam van de filosoof kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zoals ik al zei kunnen we die gedachten niet te weten komen. Die gedachten zijn slechts weggelegd voor hen die (misschien dus) in een geheel eigen wereld leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hem zo m'n twijfels, neem nou dat ong. 6 jarig kind dat Verwaarloosd kind gevonden
Rusland - Siberië Kindje van 5 jaar gevonden door de politie. Ze was verwilderd omdat ze haar hele leven opgesloten zat tussen de honden en katten. Zij had de manieren van de dieren overgenomen in een poging te overleven. Ze springt tegen deuren en blaft. Praten kan ze niet. Volgens bepaalde bronnen heeft dit 5 jarige meisje, de mentaliteit van een 2 jarige! Wat erg he! De flat had helemaal niets; geen water, geen verwarming enz... Haar vader en grootouders hadden haar dit aangedaan. Het zal je familie toch maar zijn! De vader is onvindbaar (ja natuurlijk) en de moeder wordt inmiddels verhoord. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik hoop van harte dat deze kleine meid nog een kans krijgt om te leren praten en om als een menselijk wezen te fungeren. Het meisje is inmiddels uit huis (uit hondehok) geplaatst en is onder de hoede van de kinderbescherming geplaatst. Gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kind heeft nog genoeg impulsen gehad, zie over het ontwikkeld is. Als het instaat is, zich op eigen houtje verder te ontwikkelen, had er meer uit moeten komen. Maar ze werd niet geprikkeld zich te ontwikkelen en is niet verder gekomen, dan het om imiteren van de "soort genoten". Verder is het zo dat het niet gebruiken van de brein, bij gebrek aan prikkeling, tot het afsterven van de hersencellen leid, net als het niet gebruiken van b.v. Spieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi geschreven, vooral je eerste punt
waar moet ie over na denken als hij niks van de wereld weet, niks ziet, geen geluiden hoort hij kan helemaal niks,
mischien zijn er wel dingen "menselijk instinct" waar je geen zintuigen bij nodighebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er zonder enige input geen 'ik' is dat wel of niet een gedachte heeft. 'Ik' is het bewustzijn, bij benadering, bewustzijn is denken, is een reactie op input.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bewustzijn precies is, is natuurlijk niet aangetoond. Bewustzijn is niet zozeer denken vind ik, bewustzijn is dat wat waarneemt DAT je uberhaupt denkt. Het is inderdaad een goeie vraag of deze hypothetische persoon bewustzijn zou hebben of niet. Als we daar achter zouden kunnen komen, dan zouden we een stuk meer weten over bewustzijn. Ikzelf heb het idee dat bewustzijn een symptoom is van het brein, wat los staat van input. Ik zou dus zeggen van wel, maar wie ben ik?
rose
12 jaar geleden
Ik hield bewust een slag om de arm, er is nog geen consensus over de aard en essentie van het het bewustzijn. Op dit moment voel ik wel wat voor de hypothese dat het ik ruwweg overeenkomt met het bewustzijn en een bijproduct is van de constante verwerking van informatie door het brein. Maar wie ben jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaja, doe dat maar eens in je koffie. @rose Ik ben diegene die je een drankje aanbiedt en je er vervolgens van tracht te overtuigen dat het zonde is om die hypothese te adopteren.
I have a funny feeling I might have to spike that drink, though.
rose
12 jaar geleden
@andraman: Ik kan mij voorstellen dat zonder 'de ander' geen zelfbewustzijn tot stand komt, maar als er prikkels voldoende zijn zou er dan toch bewustzijn kunnen zijn. @reistebrein: Waarom zou dat zonde zijn? Mij komt het voorlopig het meest plausibel voor.
ik denk dat er zonder zintuigen,van welke aard dan ook ,geen leven zoals wij dat kennen zal ontstaan.het vermogen te rageren op de omgeving zit al in de zaadcel,anders is het dood zaad,welk dus geen leven zal verwekken.

als er iemand zou bestaan zoals in de vraag omschreven,zou dat tegen de bekende natuurwetten ingaan,en in dat geval kan dus ook dat die persoon nadenkt .en waarover dan?over alles wat maar mogelijk is en alles andere wat wij voor onmogelijk houden.