Ik ga er even van uit dat je bedoelt of er op elke filosofische vraag een goed, sluitend antwoord te geven is.

En dan is het antwoord waarschijnlijk nee.

Neem de vraag wat waarheid is. Daarover wordt al eeuwen gedacht maar een goed sluitend antwoord is er nog niet en met enige regelmaat meent een filosoof te moeten concluderen dat die vraag niet te beantwoorden is.

Zo zijn er meer filosofische vragen waar nog geen afdoend antwoord op is en waarvan niet zeker is of ze ooit afdoend beantwoord zullen (kunnen) worden.

Maar soms (of juist vaak) gaat het in de filosofie niet om het antwoord, maar om het denken over de vraag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het heel lastig om het beste antwoord te kiezen op deze vraag, aangezien alle antwoorden zeer zeker van toepassing zijn. Maar in dit antwoord kan ik "mij zeer goed in vinden"

Andere antwoorden (7)

'tuurlijk; als je maar niet teveel eisen stelt aan het antwoord (bijv.: moet het qua taal per sé zinnig zijn, dan wordt het al lastiger; als je qua inhoud van het antwoord verwacht dat het slaat op de vraag en verheldering geeft, nog lastiger...).

Sowieso zijn alle vragen beantwoordbaar met "tjonge, wat een interessante vraag". Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. het antwoord kan alleen wel meerdere andere vragen oproepen.
En het hoeft niet het enig mogelijke antwoord te zijn
13 jaar geleden
Filosofie, of filosoferen = diep nadenken over de wezenlijke vragen van het leven.
Je hersens laten werken, nadenken, peinzen.

Enfin, het is dus een heel breed gebied.
Voor sommigen is de definitie van filosofie eenduidig, terwijl de definitie voor anderen zelfs een filosofisch probleem vormt.

Dus is het antwoord op jouw vraag: Ja.
Want je kunt eindeloos doorgaan met redeneren, doordenken, verschillen van meningen, opvattingen, visies en theorieën etc.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het stellen van filosofische vragen en het diep doordenken tegenwoordig wat minder aandacht schijnt te krijgen op scholen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk,
Filosofie is 'gefundeerde kritiek'.....het vraagt juist om antwoorden.
De antwoorden , wanneer ze gefundeerd zijn zullen dan weer nieuwe vragen en kritiek oproepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er kan op alle filosofische vragen een antwoord worden geven. Het is geen exacte wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofie is subjectief. In die zin is ieder antwoord op een filosofische vraag zinnig, maar daarom niet juist. Alle filosofische vragen zijn beantwoordbaar in de zin dat er een antwoord kan op volgen, maar het filosofisch antwoord is nooit correct want niet verifieerbaar. De wetenschappelijke vraag kent wel een wetenschappelijk antwoord (verifieerbaar) dat zinnig en juist kan zijn. Voorbeeld : de filosofische vraag "bestaat God" is niet zinnig filosofisch te beantwoorden want het antwoord is niet verifieerbaar. De wetenschappelijke vraag "bestaat God" is zinnig wetenschappelijk te beantwoorden: "er bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van een God, dus God bestaat niet". Dat laatste antwoord is zinnig en verifieerbaar, derhalve is de wetenschappelijke vraag beantwoordbaar, want ze geeft uitsluitsel. De filosofische vragen en antwoorden geven geen uitsluitsel en zijn dus niet beantwoordbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosofisch antwoord: hangt ervan af hoe je het bekijkt :-).

Ja, mits:
- je accepteert dat je niet tevreden bent met ieder antwoord
- je accepteert dat je nu het antwoord nog niet weet omdat je accepteert dat de kennis van nu ontoereikend kan zijn.

Nee, want:
- je weet niet welke vragen er nog gesteld gaan worden
- ieder antwoord op een vraag levert weer vragen op. Je moet dus wel een keer aannames doen