Dat ligt aan wat vooraf gegaan is.

Heb je de waarheid gesproken, dan lieg je.
Heb je gelogen, dan beken je jouw leugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Wel als je de waarheid spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet je zelf het beste ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan lieg ja altijd... dus ik noem dat een intrinsieke leugen...

Deze vraag kan nooit bevestigend beantwoord worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt dat je liegt, zul je vermoedelijk niet gelogen hebben. Maar als je zegt de waarheid te spreken, is een lichte twijfel wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt dat je liegt en je hebt niet gelogen dan lieg ja.
Als je zegt dat je liegt en je hebt gelogen lieg je niet maar heb je daarvoor wel gelogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet ergens betrekking op hebben. Het kan echter geen betrekking op zichzelf hebben. De vraag is dus niet te beantwoorden. Net zoals je ook niet door nul mag delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er zelf van overtuigd bent dat je liegt als je dat zegt, dan ben je inderdaad aan het liegen.

Hetzelfde geldt overigens voor de vraag "Lieg ik als ik zeg dat ik de waarheid spreek?".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de strikte wetten van de logicia is deze zin waar noch onwaar en dus een paradox.

In een breder verband volgend op iets wat je vlak daarvoor gezegd hebt, kan het zowel waar als onwaar zijn, afhankelijk van het waarheidsgehalte van de daarvoor gedane uitspraak.

Maar vragen of je liegt op het moment dat je de vraag stelt is een onbeantwoordbare vraag omdat de vraag zelf geen feit, mening of mogelijkheid bevat. Je liegt niet, maar spreekt ook niet de waarheid ; feitelijk zeg je gewoon helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je liegt niet als je zegt dat je liegt, als je liegt en je zegt dat je de waarheid spreekt dan lieg je.
Je kan ook liegen en zeggen dat je liegt, dat maakt jou dan een oprechte leugenaar :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je pas liegt als je zecht dat je niet liegt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan spreek je de waarheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een antwoord op deze vraag zul je eerst moeten bepalen of je een onderscheid wilt maken tussen bewust en onbewust liegen.
De mens is geneigd alleen dat gedeelte uit een verhaal te vertellen dat hem het meest bevalt, de subjectieve redenering.
Doe de test, neem 10 mensen en vertel de eerste persoon je verhaal. Persoon 2 geeft het door aan 3 etc.
Kans van 100% dat persoon 10 een totaal ander verhaal vertelt dan waarmee jij begonnen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet per sé

Je kan het namelijk van meerdere kanten zien:
- op moment dat je iets zegt en daarna zegt dat je dat gelogen hebt, heb je ervoor wel gelogen, maar dan lieg je niet op dat moment.
- op moment dat je vanuit het niets zegt dat je liegt, dan lieg je wel, want je liegt namelijk nooit altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah, tegen wie zeg je het? tegen je zelf kan je niet liegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of de ander waar je mee spreekt hetzelfde denkt over waarheid als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het geen leugen is wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien is het wel hetzelfde als je je afvraagd of je gek bent als je dat van jezelf afvraagt dan ben je het niet idemdito