weet iemand waar Plato het in zijn werken heeft over het toneel als verderfelijke kunstvorm (ook poezie)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Filosofie
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staat_(Plato) http://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/alfasteunpunt/subjects/onderwerpen/filosofie/estheticauitgebreid Hier vind je extra informatie en prima uitleg over de kunsttheorieën van Plato.
Erna55
9 jaar geleden
In je verwijzing vind ik niets over toneel en poëzie.
Dat was de vraag.

Antwoorden (1)

In zijn jonge jaren was Plato een getalenteerd dichter. Hij gooide echter al zijn poëzie in het vuur, nadat hij Socrates had leren kennen.

In " politeia " schrijft hij o.a. Over poëzie .

. Toen Plato in 387 v. Chr. van zijn eerste reis naar Syracuse terugkeerde in Athene stichtte hij de Akademie met het doel politici op te leiden in wijsheid. Plato’s ideeen over deze opleiding heeft hij neergelegd in wat misschien wel zijn grootste dialoog is, Politeia. Waarschijnlijk schreef hij deze toen hij ongeveer vijftig jaar oud was, tien jaar na het stichten van de Akademie. Het stuk begint met de vraag wat recht is en rechtvaardigheid. Vervolgens is er een lange verhandeling over basis-opvoeding die overgaat in een door wijsheid gestuurde opleiding van regeerders. Vervolgens de schildering van het alternatief voor de Wijze-Koning: de chaos, de anarchie en het verval van de maatschappij. Tenslotte de verhouding tussen filosofie en poezie .
En over de onsterfelijkheid van de ziel en de daarmee samenhangende zielsverhuizing.

Toegevoegd na 50 minuten:
____uit: http://defusie.net/de-dichtende-dictator/ _________

Van verkiezingsdebatten en jihadistische propaganda tot een emotionele VN-speech van de minister van defensie: woorden zijn nog steeds het belangrijkste instrument voor politieke actie. En vooral lyrische, metaforische taal is bijzonder effectief. De afstand tussen poëzie en politiek is daarom kleiner dan hij lijkt.

Dit is de reden dat de poëzie zo’n belangrijke rol speelt in het ideale staatsbestel dat Plato schetst in zijn Politeia (Staat). Volgens Plato moet de filosofie de politieke heerschappij op zich nemen zodat de ideale staat wordt bestuurd door filosofisch geschoolde heersers, of filosoof-koningen. De dichters zijn juist het grootste gevaar voor deze staat: met hun verleidelijke leugens brengen ze de burgers het hoofd op hol en ondermijnen ze de stabiliteit van de binnenlandse politiek. Plato stelt daarom tegen het eind van zijn magnum opus voor om alle dichters de staat uit te zetten.
______________________
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus voor je toevoeging.