Wanneer is iets nat?

Het is voor mij niet duidelijk wanneer iets nat is en wat dan ook de definitie van nat is. ik heb dan ook meer dan één vraag.
Ten eerste: is water zelf nat? Of is iets waar water op zit nat?
Ten tweede: Als ik mijn hand in een bak met water doe en ik haal hem er vervolgens weer uit; dan is mijn hand nat (algemeen bekend, toch?). Maar wat nou als ik mijn hand in een bak met pure olie doe? Is mijn hand na de tijd dan ook nat?
En is er een bepaalde hoeveelheid watermoleculen nodig wil iets nat zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen een definitie op te stellen van 'nat'.
Alvast Bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het woord nat gebruiken we om uit te leggen wanneer iets met water bedekt of omgeven is....steek je hand maar eens in water en merk op hoe het aanvoelt. Op deze manier kan je ook voelen of iets heet is of erg koud, of iets zacht of hard als steen aanvoelt. De zenuwen in je hand sturen informatie vanuit jouw hand door naar je hersenen en die gaan met deze info aan de slag. De hersenen krijgen informatie over de druk van de hand, de temperatuur en vooral de manier waarop de vloeistof over de hand loopt, geeft de hersenen aan dat het zich om een vloeistof handelt en de hand daarom nat aanvoelt. Loopt het er snel vanaf dan weten de hersenen dat het een dunne vloeistof als water is. Blijft het er op zitten en duurt het lang voor de hand weer droog is dan handelt het zich om een dikkere vloeistof. Water verdampt namelijk relatief snel. De hand weet echter nog niet dat het olie is wat hem bedekt. Daarvoor moet je het betasten met de andere hand en zo voel je dat het vettig is. Ruik je dan daaraan, dan zal je zeker weten dat het olie is....je zintuigen geven namelijk ook meteen informatie aan de hersenen. Maar of het nu olie, water, melk of sap is.... het is een vloeistof en die zal altijd nat aanvoelen.

Het gaat niet per definitie om water bij het begrip nat, maar om vloeistoffen. Je kunt nat worden van water, maar ook van olie, zoals in jouw voorbeeld. Niet alles wat vloeibaar is, is een vloeistof (denk maar aan kwik).

Volgens de definitie van Van dale betekent nat: vloeibaar, niet droog, niet vast, bevochtigd of vochtig. Volgens Woorden.org is de definitie: door vocht bedekt of vocht bevattend. Beide definities gaan dus niet per se uit van water. Verf kan nat zijn, en als je je hand in een vat olie steekt, komt die er nat uit. Een minimum hoeveel moleculen is denk ik niet in een definitie te vatten. Iets kan vochtig, nat of kletsnat zijn, maar daarzijn geen absolute grenzen voor.

Bronnen:
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/n...
http://www.woorden.org/woord/nat

Nat is niet een geheel objectief begrip. Natuurlijk, als je in het dagelijks leven naar een object kijkt, dan zie je vrij gauw of het nat of droog is. Ook als je even voelt, kom je het te weten. Maar of iets nou nat is of droog is subjectief. 'Nat' is een soort idee of gedachte. Water is nat, omdat mensen het daarover over het algemeen eens zijn. Maar als je een object neemt, bijvoorbeeld een hand, dan bevat dat ook water. Nu de vraag:"Is de hand dan nat?" De meeste mensen zouden zeggen dat de hand droog is, maar als ze zouden voelen, zouden een aantal ook zeggen dat de hand nat is. De huid van de hand bevat een gehalte water en andere vloeistoffen. Die vloeistoffen worden als 'nat' en 'vochtig' gezien. Maar of de hand nou nat of droog is, is dus subjectief. Er is dus ook niet een bepaald aantal watermoleculen aan te duiden om te bepalen wanneer iets nou nat is. Als je je hand in een bakje olie dept, dan is die nadertijd nat en vochtig. Want mensen zijn het in het algemeen erover eens, dat de hand dan nat is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100