Wat bedoelt Kant met de 'Maxime'?

In zijn werk heeft hij het over een 'Maxime' , wat wordt daar in zijn filosofische leer mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Filosofie
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De maxime van de handeling moet een algemene wet kunnen worden. Dus hoe je je handeling doet. Welke intentie je erbij hebt, dat moet een algemene wet kunnen worden

Antwoorden (1)

De maxime is in de filosofie van Immanuel Kant het principe dat de aanzet geeft tot of ten grondslag ligt aan iemands handelingen. Een maxime is een subjectief principe, dat gebaseerd is op wat het subject (het individu) wil. De maxime bevat de praktische regel, bepaald door de rede volgens de voorwaarden van het subject (vaak volgens diens onwetendheid of ook diens neigingen). Zij is dus het beginsel op grond waarvan het subject handelt, in tegenstelling tot de praktische wet die de wil van iedereen bepaalt.