Is een monarchie niet in strijd met de grondwet?

De grondwet berust in principe op het idee dat elk mens gelijk is, toch is dit niet zo. Onze leden van het koninklijk huis zijn daarin geboren en Alex wordt koning omdat zijn moeder koningin was. En majesteitsschennis is in Nederland nog steeds strafbaar. Is dit niet compleet in strijd met de grondwet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Het beste antwoord

Nee.

"Artikel 1: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. "

Het artikel is een anti-discriminatieartikel. Als iemand ambtenaar wil worden, maakt een Groen Linkser onder verder gelijke omstandigheden net zo veel kans om het te worden als een VVD'er. Als iemand werkt voor een baas en man is, moet hij hetzelfde verdienen als zijn vrouwelijke collega in omstandigheden die verder gelijk zijn. Als iemand solliciteert naar de functie van burgemeester en moslim is, maakt hij, als de overige omstandigheden gelijk zijn, net zo veel kans om het te worden als een vrijgemaakt-gereformeerde kandidaat. Enz. enz.

In een republiek is overigens ook niet iedereen gelijk. Iemand met een inkomen op bijstandsniveau zal daar nooit president worden.

Majesteitsschennis is strafbaar. Net zoals belediging van een ambtenaar in functie (bijv. een politieagent die aan het werk is) ook strafbaar is. Die gaan in feite in tegen het ambt in dat iemand rechtmatig bekleedt. Maar 'gewone' belediging van een persoon is ook strafbaar als het slachtoffer een klacht indient. Vrijheid van meningsuiting wil niet zeggen dat je mensen mag beledigen. (Maar dat onderscheid is tegenwoordig niet voor iedereen zo duidelijk meer.)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
zeker, art.1, het anti-discriminatie artikel, kan niet op de koning van toepassing zijn. Hij is onschendbaar, hetgeen betekent dat de Nederlandse wetten niet op hem van toepassing zijn. En ja, de monarchie is in strijd met de grondwet omdat in art.1 geen ontsnappingsclausule is opgenomen zoals die in veel andere artikelen wel is opgenomen in de zin van “behoudens indien anders in de wet bepaald”.

Andere antwoorden (3)

Nee: de monarchie is juist in de Grondwet beschreven.
11 jaar geleden
Ieder mens is ook gelijk er zijn nu eenmaal koningen en graven en baronnen en zo voort maar alle zijn onder worpen aan de grond wet en de overige wetten van het land.
11 jaar geleden
De grondwet beschrijft de grondrechten en organisatiestructuur van een staat. Als je een monarchie hebt dan zet je erin dat je een monarchie hebt (als de meerderheid het daarmee eens is). Kortom de beschrijving in de grondwet is altijd in lijn met de wijze waarop het land is ingericht, dus per definitie kan hier geen tegenspraak zijn. Uitzondering op deze regel zijn dictaturen waarbij men een grondwet gewoon negeert of buitennwerking stelt.