Waarom zou er leven zijn na de dood?Wat is het nut ervan?

Er is toch geen enkel echt bewijs voor?
Er is immers nog nooit iemand terug gekomen uit de dood om erover te vertellen. Is het niet gewoon zo dat we gewoon niet willen accepteren dat het ooit ophoudt, of misschien ook wel bang zijn en daarom onszelf maar wijsmaken dat er nog meer moet zijn? Want als er voor ons nog wat is, wat is er dan voor alle dieren? Want wat zijn wij meer dan alle dieren? En wat moeten we in het hiernamaals doen? En waar is dat dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

iedereen kent wel iemand die op een goede of minder goede manier in contact is geweest met bepaalde geesten. slechte geesten bijvoorbeeld, en ze hoeven niet slecht te zijn maar meestal willen ze nog wat kwijt voor ze naar de hemel gaan. waarom zouden er anders al die verhalen rond gaan? of zijn dat mensen met aandachtsgebrek? dat zijn er dan wel erg veel dan. als je een dierbare overledene hebt, hoeft die niet perse nog altijd even bij je langs te komen om afscheid te nemen, daar zal wel een reden voor zijn en je staat er dan meestal niet voor open. maar het enige echte bewijs zal iedereen pas krijgen waneer ze er zelf mee te maken krijgen.

Tsja, dan kan je ook afvragen wat het nut van het leven hier is? Waarom leven wij, hier op Aarde? Je kan je afvragen of wij hier ook wel een doel hebben, ik denk het niet. Misschien hebben mensen uit de "andere wereld"niet de mogelijkheid ons te contacteren of pikken wij de signalen niet op. En misschien is er in het hiernamaals weldegelijk ruimte voor dieren. Maar goed, het exacte antwoord weet je pas als je daadwerkelijk het aardse verruilt voor het volgende.

Wat definieer je als leven? Wij definiëren leven als volgt: "Met leven worden over het algemeen organismen aangeduid die kunnen groeien en/of zich kunnen vermenigvuldigen" Aldus wikipedia. Dus in die zin is het al onmogelijk om voort te leven na de dood, je bent immers dood en geen organisme meer. Wat mensen denk ik graag willen weten is of ze voorbestaan als ze dood zijn. Dat de ziel of het bewustzijn voort bestaat in één of andere vorm, energie ik noem het zo. Ik denk zelf dat als we dood zijn we iets gaan meemaken wat het aardse totaal voorbij gaat. Het aardse zal in die zin denk ik totaal onbelangrijk worden. Ik denk overig ook dat we met zijn allen deel uitmaken van één groter bewustzijn, we zijn uiteindelijk allemaal voort gekomen uit dezelfde sterrenstof. Kort om er zal nog genoeg te beleven zijn als we dood zijn.

Dus er zou alleen maar leven na de dood zijn als dat nút heeft? En afwezigheid van bewijs, is nog geen bewijs van afwezigheid. Hangt het wel of niet bestaan van iets, af van het nút ervan? Als ik van klei een asbak maak, dan heeft die asbak toch echt geen nut, want ik rook niet. Zelfs als er een roker is, dan nog heeft dat ding geen nut, want dan zet ik een handiger asbak voor. Dus die klei had nut, hield me even bezig, maar de asbak heeft geen nut. Toch bestaat die. Doet er niet toe of ik dat nou wil of niet, en ook niet of ik dat nou geloof of niet. Nog nooit iemand terug teruggekomen uit de dood? Dat is een kwestie van geloof. Ontelbare boeken zullen je het tegendeel laten lezen. De eenvoudigste verwijzing is dan de bijbel, maar ook dat is een kwestie van geloof, en van wel of niet willen geloven. En ook ontelbare boeken zullen je daar tegenargumenten van beschrijven. Het is maar net wat je wilt geloven en welke waarheid of 'waarheid' jou pakt, of welke jij pakt. Ik denk dat het nut van het leven na de dood groter is dan dat ik (of alle slimme professeren bij elkaar) met een menselijke breintje ooit zal kunnen vatten. En wáár dat is? Ja, dat is dus het menselijk denken, dat in beperkte dimensies denkt. Iets moet ergens zijn, anders bestaat het niet. Alles wat buiten menselijk begrip valt, wordt graag als onzin gezien. Want anders moet je in een god of in God gaan geloven, en dat wil een mens niet. Dat is weer een ander verhaal. Wat de locatie betreft hou ik het voor mezelf in elk geval op 'iets/ergens dat ik als mens niet vatten kan'.

Mensen hebben hoop nodig. Omdat we absoluut geen idee hebben wat er na de dood gebeurd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100