kan je van mavo meteen naar havo/vwo?

Is het mogelijk om van mavo meteen naar havo/vwo kan.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is op de meeste scholen wel mogelijk, maar er worden bij iedere school andere eisen aan gesteld. Het is dus minder simpel dan het lijkt, vraag eens aan je mentor of je een kans maakt.

Antwoorden (2)

In principe kan jij van mavo direct naar de havo. Maar je moet uiteraard wel een diploma hebben van de mavo.
School geeft je natuurlijk ook een advies of je wel of niet naar havo kunt. Zij hebben je al 4 jaar op de mavo meegemaakt. Dus ze weten of jij het wel of niet kunt. Daar zou ik ook naar luisteren. Want waarom heb je geen havo/vwo gedaan? En waarom zat je op de mavo? Daar moet je ook rekening mee houden. Ze hebben je niet voor niets op mavo geplaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Je kan op de mavo gezeten hebben omdat je een heel langzame leerling was. Dat wil niet altijd iets zeggen over je intelligentie. Mijn dochter is na de eerste klas VWO terug gegaan naar de mavo, heeft de mavo afgemaakt, de havo overgeslagen, direct door naar VWO en haar bul gehaald op de universiteit. Er zijn altijd leerlingen die pas later het licht zien.
Reddie
10 jaar geleden
Ik zat zelf op de mavo (mulo, internaat) omdat vanwege een reumatische aandoening het niet wenselijk leek iedere dag een heel eind te fietsen.
Daarna heb ik havo (hbs) gedaan en universiteit.
Het hangt maar net af van je capaciteiten en je interesses.
Als je bedoelt of je na de eerste klas van de mavo naar havo/vwo kan dan is het antwoord het volgende:

Soms heb je havo/vwo (dus beide tegelijk) in twee jaar, vaak is dat alleen de brugklas. Als je het na 1 jaar mavo heel goed hebt gedaan kun je op zo'n school dus naar de tweede van havo/vwo. Na dat tweede jaar wordt het dan of havo of vwo (en als het niet goed ging mavo in de derde).

Veel scholen hebben maar 1 jaar zo'n brugklas en kun je na 1 mavo door naar 2 havo. Als 2 havo heel erg goed ging kun je nog door naar 3 vwo.

Als je bedoelt na je eindexamen mavo: die route is niet meer zo makkelijk als vroeger (de tijd van je ouders). Je moet bepaalde vakken hebben, je moet een vak meer hebben en je school kan je gewoon afwijzen omdat de overheid liever hebt dat je snel naar het MBO gaat.

Het kan dus wel maar overleg al eind mavo 2 welke vakken je moet hebben en aan welke eisen je moet voldoen (diplomacijfers bijv).

Van havo5 (na je examen) naar vwo 5 kan ook, is ook niet meer zo makkelijk en je moet een tweede buitenlandse taal hebben in je pakket op de havo (en dus ook weer een vak meer).